Nyheter
Displayit satsar på DHJ:s London-kontrakt
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Display-företaget Displayit har köpt stora delar av konkursboet efter DHJ Media. Syftet är att försöka komma åt kontraktet med Londons tunnelbana.
KJ
Karin Jansson
DHJ Media, som en gång startades av bland andra Joakim Jonasson, gick i somras i konkurs efter att första ha satts i likvidation. Nu har ett annat svenskt företag köpt loss stora värden från kounkursboet, bland annat programvaran Outdoor Evolution, varumärkesrättigheter och annan teknik.- Syftet med att förvärva programvaran är få kontraktet med Londons tunnelbana, säger vd:n Peter Lundgren. Vi bedömer att den affären är värd 10 miljoner kronor per år.Det konsortium som en gång skrev avtal med DHJ, ett avtal som då uppskattades till 2 miljarder kronor, har haft som målsättning att komma igång med de digitala reklamytorna den 1 januari nästa år. DHJ hann ägna nästan tre år och mellan 40 och 50 miljoner kronor för att ta fram den lösningen. Genom att förvärva den tror Peter Lundgren att Displayit har ett stort försprång både i tid och teknik framför andra konkurrenter. - Att ta hem avtalet är hundra procentigt fokus för oss, säger han. Det har det varit sedan i somras.Redan då anställde man DHJ:s New York-vd, Peter Kärrlander. Sedan dess har man också anställt DHJ:s chefsutvecklare för programvaran. Hur mycket Displayit betalat till konkursboet för programvara, teknik och varumärkesrättigheter vill Peter Lundgren inte berätta.- Vi har en klausul om att hålla det hemligt. Men vi är mycket nöjda.Att köpa tillgångar från ett konkursbo brukar emellertid vara en bra affär.