Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

DN använde pr-konsult som skribent

Publicerad: 19 september 2008, 11:52

Dagens Nyheter lät trendexperten Stefan Nilsson på pr-firman Trendgruppen skriva om Falu rödfärg i DNs bostadsbilaga. Vad som inte framgick var att Falu rödfärg är kund hos Trendgruppen.


Får gratis PR av DN Foto: Falu rödfärg

I dagens Svenska Dagbladet går konst- och designskribenten Sara Kristoffersson till hårt angrepp på DN för att tidningen använder pr-konsulter som skribenter.

Hon refererar till en bostadsbilaga från 4 april där Stefan Nilsson på pr-företaget Trendgruppen på redaktionell plats skrev om "folkloretrenden".

"Vi vill bort från storstaden och krydda inredningen med vårt gemensamma lantliga kulturarv. Aldrig förr har så många moderna hus målats i Falu rödfärg", skrev Nilsson.

– Jag jobbar inte själv med Falu rödfärg så jag ser ingen konflikt i det, säger Stefan Nilsson.

Men du tror inte att läsarna kan uppfatta det som en konflikt att du jobbar på ett företag som har Falu rödfärg som kund?

– Nja, jag skrev om Falu rödfärg mer som ett begrepp.

DN Bostads redaktör Bo Westmar säger att han i det här fallet inte visste om att Stefan Nilssons företag hade Falu rödfärg som kund.

– Stefan Nilsson är en duktig trendmänniska som vi utnyttjade ett tag. Men sen insåg vi att det innebar för många komplikationer så vi sade upp samarbetet, säger han.

Betyder det att han lyft fram andra företag som han haft som kunder.

– Det har hänt att vi har tagit bort saker han har skrivit.

Men ser det inte illa ut att använda en pr-konsult som skribent i tidningen?

– Det var därför vi avslutade samarbetet.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.