Nyheter
DN:s varumärkeschef går efter konflikt
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
DN:s Kia Orback, varumärkesansvarig på tidningen, slutar efter en konflikt med vd Fredrik Åkerman.- Vi har olika syn på vad som behöver göras med DN. Vd har tolkningsföreträde. Då väljer jag att sluta, säger hon till Resumé.
DN:s Kia Orback slutar. Efter meningsskiljeaktigheter med vd Fredrik Åkerman väljer hon attt säga upp sig. Hur konflikten ser ut vill Kia Orback inte avslöja. - Det har att göra med hur man ska leda DN. Vi har valt att formulera det på det sättet. Vi har helt enkelt olika syn på vad som behövs göras med tidningen. Vd har tolkningsföreträde. Då väljer jag att sluta, säger Kia Orback.Efter nästan tre år som varumärkesansvarig på Dagens Nyheter står Kia Orback därmed utan jobb. Hon har ingen aning om vad hon ska göra härnäst, enligt henne själv.- Jag har ju ett ganska brett register. Jag är civilekonom med utbildning i marknadsföring i botten och har en gedigen och bred erfarenhet och kompetens. Kia Orback arbetade på reklambyrån Garbergs i mitten av 1990-talet. Studsar du tillbaka till reklambranschen?- Reklambranschen är precis som tidningsbranschen på så sätt att det är en kreativ bransch. Man kan säkert hitta kreativitet i gamla grå branscher som bank och finans, men jag letar efter sammanhang där man kan utvecklas med kreativa människor. Samtidigt står jag till DN:s förfogande under hösten.