Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

DN stoppar annons i Reklamcupen

Publicerad: 26 Juni 2019, 12:47

DN valde att sätta stopp för publiceringen av Ehrenstråhles bidrag för Stena Line i Reklamcupen. Redaktionen ansåg att det fanns risk för att annonsen skulle strida mot alkohollagstiftningen och göra varumärkesintrång.


Ämnen i artikeln:

DNÅkestam HolstEhrenstråhleDN ReklamcupenStena Line

Just nu pågår DN Reklamcupen där två byråer tillsammans med sina kunder varje dag under sommaren tävlar om gratis helsidor i DN:s papperstidning. Vinnarna utses av en jury, som i år leds av Åkestam Holsts copywriter Daniel Vaccino.

I onsdagens tävling valde dock DN:s redaktion att stoppa Ehrenstråhles bidrag för Stena Line, vilket innebär att det endast är ett bidrag som tävlar för dagen: Ruth med kunden Kommunal.

– Redaktionen valde att lyfta den första versionen då den stred mot alkohollagstiftningen. Även med den andra versionen kände man att det fanns en risk för varumärkesintrång, då annonsens rubrik anspelar på Systembolaget och Överskottsbolaget, visserligen på ett fyndigt sätt. Ehrenstråhle kände att det inte fanns tid att göra om annonsen. Men det skedde i god dialog med dem, säger Ronnie Johansson, cd på Bonnier Brand Studios och ansvarig för Reklamcupen, till Resumé.

Johan Nerman, copywriter på Ehrenstråhle:

– Riskerna har så klart varit uppe för diskussion, både internt hos oss och i tillsammans med Stena Line, som även har låtit en jurist titta på annonsen. Min personliga åsikt är att det är ett fegt beslut av DN. Principen är den samma som för den kampanj vi just nu har ute för SL, nämligen att vi lyckas med blinkningen utan att använda några varumärkesskyddade element.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.