Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Do you feel lucky, Otto?

Publicerad: 18 december 2008, 15:41

Expressen tar in på Aftonbladet med hjälpt av ”Clintan” och Bond. Men vad är värdet av en upplageökning driven av dvd-försäljning? – Om läsarna struntar i att läsa tidningen har den förstås inget värde för annonsörerna, säger Liv Sjödin, printchef på mediebyrån Starcom.


Ämnen i artikeln:

StarcomExpressenOtto Sjöberg

Expressens chefredaktör Otto Sjöberg lämnar en tidning vars upplaga stiger. Foto: Sören Andersson

Konkurrens mellan kvällstidningarna har hårdnat under hösten.

Inom de närmaste dagarna presenterar Aftonbladet upplagesiffrorna för november, tillsammans med besöksstatistiken från aftonbladet.se.

Expressens går mot strömmen i senaste mätningen och ökade upplagan med 5200 exemplar. Chefredaktören Otto Sjöberg tillskrev själv stora delar av uppgången med dvd-försäljningen i Clint Eastwood-serien och försäljningen av en rad kokböcker.

För Expressen är tilläggsprodukterna en bra affär samtidigt som den driver upplagan.

Men frågan är om annonsörerna ser samma fördelar när tidningen inte är huvudprodukten med samma självklarhet som tidigare?
– Vi har internt diskuterat värdet en upplagehöjning som drivs av produktförsäljning, säger Liv Sjödin, printchef på mediebyrån Starcom.

Liv Sjödin, printchef på Starcom.

Starcom har själv ingen statistik som visar hur läsarbeteendet påverkas av försäljningen av till exempel filmer. 
– Men om läsarna de facto struntar i att läsa tidningen har den förstås inget värde för annonsörerna.  Det är förstås också något som man måste ta med sig i förhandlingar, säger Liv Sjödin.

Samtidigt är hon positivt inställd de ekonomiska effekterna för kvällstidningen:
– En lönsamhet i papperstidningen kan utveckla mediehusets alla produkter, och gynnar förhoppningsvis i slutänden också annonsörerna.  

En anledning till gapet minskar mellan tidningarna anses också vara att Expressen förpackat sina erbjudanden bättre än Aftonbladet. 
–  Jag har i alla fall svårt att se hur något unikt knäck i tidningen skulle ge ha gett ett sådant genomslag i upplagan som i senaste mätningen. Expressen har helt enkelt lyckats bättre än Aftonbladet med sina lockprodukter, säger Per Sohl, printchef på IUM.

Vad händer om trenden fortsätter och tidningen bli en tilläggsprodukt till DVD:n?
– Utvecklingen går åt det hållet, men upplagorna är fortfarande är väldigt höga. Problemet är det begränsade utrymmet i försäljningsställena i dagligvaruhandeln.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.