Nyheter
Dobermans resultat minskar kraftigt – ”ligger i linje med vår idé”
Publicerad: 16 juli 2019, 07:30
Doberman har bland annat utvecklat Ica:s chatbot.
Foto: Doberman
Omfattande investeringar gör att designbyrån Doberman redovisar ett kraftigt tapp på resultatsidan under 2018. – Vi internationaliserar och ändrar saker på insidan, säger vd Henrik Karlsson.
Dobermans rörelseresultat för 2018 sjönk lägre än på flera år. 240 161 (6,2 Mkr) står det på sista raden när bokslutet godkänts av Bolagsverket. Vinstmarginalen slutade på noll. Tidigare år har man legat på mellan fyra och sex miljoner kronor och en vinstmarginal på åtta procent. Omsättningen i fjol låg på 83,4 (82,6) miljoner kronor och byråintäkten på 74,2 (75,8) miljoner.
Bland kunderna ser vi idag Ica, Tele2, IBM och Google.
Minskningen har sin förklaring i omfattande investeringar för positionering, enligt vd:n Henrik Karlsson.
– Vi hade en tydlig plan att det året skulle bli ett investeringsår där vi skulle stanna upp, tänka efter och göra våra största investeringar någonsin i att utveckla vårt erbjudande och organisation. Vi har kommit till en storlek där vi har råd och vågar satsa långsiktigt utan att behöva vara ängsliga över hur siffrorna ser ut för ett enda år, säger Henrik Karlsson från hängmattan.
Doberman huserar sedan 2013 även i New York och satsar stort på internationalisering. Bland annat marknadsför de sig själva genom att anordna designkonferenser.
– Två konkreta exempel som synts utåt är designkonferensen Frontiers som drog fulla hus och filmen The Frontiers of Design som hade premiär i New York förra sommaren och sedan dess turnerat runt på designkonferenser och företag. Allt som en del i vår internationalisering och breddning av erbjudandet. En hel del av det arbetet har också handlat om att lägga tid och medel på att ändra saker på insidan hos oss själva.
Vilka är de största utmaningarna i ert arbete som du ser det?
– Den allmänna branschglidning som vi sett de senaste åren där alla gör allt, eller åtminstone säger att de gör allt, har ju uppenbart rört till det för många byråer och vår bransch i allmänhet. För oss har det snarare varit till stor fördel eftersom gamla hierarkier har lösts upp och det har öppnat upp för nya sätt att ta sig an utmaningar. Men från kundernas perspektiv förstår jag samtidigt att det uppstått ett brus som är svårt att navigera i. Och vi som byrå konkurrerar idag med allt och alla. Det är ju inte på något sätt okomplicerat, men jävligt kul.
Vad händer i höst?
– I Stockholm bygger vi exempelvis under hösten ut vår designstudio eftersom vi fortsätter att växa och i New York ska vi snart flytta in i ett helt nytt tre gånger så stort kontor som kommer möjliggöra den kittlande expansionsfas vi är inne i där.
FAKTA // Siffror
Oms: 83,4 mkr (82,6 mkr)
Byråintäkt: 74,2 mkr (75,8 mkr)
Rörelseres: 240 161 tkr (6,2 mkr)
Rörelsemarginal: 0 % (8 %)
Anställda: 66 (62)