Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Doconomy lanserar kreditkort med koldioxidgräns – backas upp av FN

Publicerad: 6 Maj 2019, 11:48

Svenska fintech-bolaget Doconomy, som är grundat av Johan Pihl och Mathias Wikström, lanserar DO Black – det första kreditkortet med en gräns på koldioxidutsläpp. Nu backas initiativet upp av FN.


Ämnen i artikeln:

DoconomyRBK

Det är Johan Pihl och Mathias Wikström som ligger bakom Doconomy, fintech-bolaget som ska underlätta för konsumenter att minska sina klimatavtryck i linje med Agenda 2030. I februari i år lanserade Doconomy i samarbete med Mastercard DO-kortet, vars syfte är att underlätta för användare att spåra och minska de koldioxidutsläpp som sker genom kortköp.

Nästa lansering från Doconomy blir premiumkortet DO Black, det första kreditkortet som istället för de typiska bonusarna som driver ytterligare konsumtion har en gräns som gör att kortet inte kan genomföra transaktioner som överskrider FN:s rekommenderade gräns för koldioxidutsläpp.

– Vårt baskort och app gör det möjligt att mäta klimatpåverkan baserat på konsumtion. Vad vi gör med det nya kortet är att erbjuda ett radikalt verktyg som hindrar dig från att överskrida gränsen. Det är första gången i historien som ett kreditkort har ett annat värde än pengar som gräns, säger Johan Phil till Resumé.

LÄS MER: "Innovationsduon hjälper konsumenten minska klimatpåverkan – med banktjänst"

När du betalar med DO-kortet eller DO Black skickas betalningen till en betalningsdatabas, i vilken det finns ett betygsystem baserat på Åland Index där varje kategori av verksamhet – såsom flygbolag, taxi, frisör – är betygsatt utefter sin klimatpåverkan. När du får din kreditkortsräkning i slutet av månaden kommer den både i kronor och i CO2.

DO-kortet kommer om cirka med månad, medan DO Black finnas på marknaden under tidig höst.

Doconomy har nu lyckats få med FN i projektet.

– Mycket är svårt för en enskild person att påverka, men konsumtionen kan vi alla se över. Jag tror att det är det FN ser som fördelen i det här: det är en inriktning för att skapa en hållbar förändring. Det har varit ett långt arbete för oss i att diskutera med FN exakt hur samarbetet skulle gå till, och vi ser det som en verklig framgång att vi lyckats få med oss dem, säger Johan Phil.

Parallellt har en liknande diskussion pågått med Mastercard.

– Det är ganska radikalt av Mastercard att släppa in en tjänst som sätter en gräns på någonting annat än pengar, när man ser till att deras syfte är att förenkla konsumtion, fortsätter Johan Pihl.

Vad var avgörande för att få med FN och Mastercard i satsningen?
– Båda parterna befinner sig lite på varsin ände av skalan: FN ska verka för ökat ansvarstagande och Mastercard ska underlätta säker konsumtion. Men vi vill gärna ge credd till dem båda för att de förstår att vi står inför en ny utmaning som kräver nya allianser, att vi inte kan lösa nya problem med gamla lösningar. Vi har en fördel av att ha jobbat med kommunikation vilket innebär att vi kunde konceptualisera på ett tidigt stadie för att få med både FN och Mastercard i det här, säger Mathias Wikström.

I Sverige har redan över 4000 personer anmält intresse för att få tillgång till DO Black, vilket kraftigt överträffar Doconomys uppsatta mål.

– Att vi överträffat målen gör en glad av flera skäl: dels kan vi bidra till att vi kommer tillrätta med problemet, men det är också i grund en beteendeförändring som vi är ute efter. DO Black konkretiserar Agenda 2030, som kan vara väldigt svårt att greppa, säger
Mathias Wikström.

Doconomy har bland annat siktet inställt på företagskorten, där de ser en enorm potential att bidra med förändring i och med att kraven på bolagen att återrapportera sin klimatpåverkan just nu är stora.

– Deras ansvar vad gäller klimatpåverkan måste alltså kunna mätas i den konsumtion som finns kopplade till företaget. Vi har börjat bearbeta de marknaderna, och befinner oss just nu i flera förhandlingar. En stor potential ligger i företagens ansvarstagande, säger Johan Pihl.

Klimatfrågan är mer på tapeten än någonsin, men vilka utmaningar ser ni i att lyckas väcka intresse?
– Om du tänker på hur många medlemmar Greenpeace, Världsnaturfonden och de andra organisationerna som har som enda målsättning att tackla den här gigantiska uppgiften att bromsa klimathotet har, så finns det ganska många som skulle vara intresserade av det här kortet. Vi tror att det kan bli en självklarhet för alla människor som är engagerade i den här frågan, och det är en ganska stor målgrupp. Det gäller även alla företag som har hållbarhet som en viktig komponent, säger Johan Pihl.

– Ett resonemang man ofta möter är att vi måste sluta med det ena och det andra, men vi får inte glömma att vi måste börja göra nya saker också. Människan är ju en fantastisk varelse så till vida att lika farliga som vi kan vara för miljön, lika innovativa kan vi vara för att lösa problemet. Innovation i samverkan är ännu starkare, säger Mathias Wikström.

Johan Pihl och Mathias Wikström tror att det kommer finnas dem som kommer använda DO Black som sitt enda betalkort, medan andra kommer använda det som ett sätt att förstå och bekanta sig med hur konsumtion faktiskt är kopplat till klimatpåverkan.

– Jag tror att det är naivt av oss att idag redovisa exakt hur användaren kommer förhålla sig till vår tjänst, men förhoppningen finns att det kommer vara det viktigaste kreditkortet i vissa målgrupper, säger Mathias Wikström.

DO Black är även det första kommunikationsprojektet sprunget ur samarbetet mellan Doconomy och RBK. Även Making Waves förstärker samarbetet som digital partner och H+K Strategies bistår med PR.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

DoconomyRBK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.