Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dolda intriger i Telias storpitch

Publicerad: 19 november 2008, 15:07

Lowe Brindfors nobbar Telia för ett dagsfärskt avtal med Telenor. Sam­tidigt spelar DDB en befintlig kund bakom ryggen för att säkra hem Telia. Intrigen runt telekom­jättarna tätnar.


Turbulent. Cecilia Edström på Telia befinner sig i en pitch där en del av byråerna hoppar av och andra spelar dubbelt.

Resumé har tidigare rapporterat om Telias stora reklambyråpitch värderad till mellan 25 och 35 miljoner kronor. I sex år har Telias svenska uppdrag legat på Stor­åkers. De senaste veckorna har uppdraget för Telia varit det mest intressanta för Sveriges största reklambyråer.
Nu står det klart att en av de inbjudna byråerna plötsligt väljer att nobba pitchen. Lowe Brindfors vänder i dörren och säger nej tack till Telia. Därmed försvinner en av toppkandidaterna till vinterns jättepitch.

Vill inte anställa
– Vi blev inviterade av Telia. Det är ett fantastiskt företag med spännande utmaningar, men vi valde att inte delta i den pitchen, säger Björn Larsson, vd på Lowe Brindfors.
Varför då?
– Av två skäl. Det ena är att med de planer som våra mest tongivande kunder har för nästa år så kunde vi inte se att vi, med bibehållen service- och talangnivå, skulle kunna serva Telia på rätt sätt. Vi har valt att inte gå in i den här lågkonjunkturen med ökade personalkostnader.
– Det andra skälet är att vi har fått en direkt förfrågan av en utländsk telekomaktör om möjligheten till ett eventuellt samarbete. Eftersom det var en direkt förfrågan så valde vi att gå vidare med dem i stället för att gå in i pitch med Telia.

Telenoruppdrag
Enligt vad Resumé erfar är Lowe Brindfors startklart med Telenor och uppdraget ska röra sig om ett nordiskt samarbete.
Det skulle i så fall bli ett betydelsefullt uppdrag för Lowe Brindfors samtidigt som det skulle kunna innebära att Garbergs, som har det svenska uppdraget, får en internationell överrock i Lowe Brindfors. Kontraktsförhandlingar väntas pågå den här veckan.
– Inga kommentarer till vilken aktör det är, säger Björn Larsson.
Även DDB är inbjudna och medverkar i Telias pitch. Men samtidigt arbetar byrån med konkurrenten TDC. Och Jessica Sjöberg på TDC har inte fått någon information om DDB:s Teliaplaner.
– Nej, det kände jag inte till. Det här får vi fundera en del på. Jag måste få fundera på det innan jag kan ta ställning.
Borde de inte ha informerat er om det?
– Jo, det kan man tycka. Även om vi är en liten kund. Vi har haft större uppdrag också. Att få den här informationen från dem hade varit trevligt.
Kan det här påverka ert samarbete?
– Jag kan inte svara på det.
Hur agerar ni om Telia väljer DDB?
– Det här måste vi ta ställning till. Men jag vet inte hur eftersom jag precis fick informationen. 
På DDB väljer vd:n att lägga locket på.
– Jag har inga kommentarer till det, säger Niclas Melin.
Cecilia Edström, reklamköpare på Telia, tycker att det är tråkigt att Lowe Brindfors inte ställer upp i pitchen.
– Det är naturligtvis upp till Lowe Brindfors om de inte vill ställa upp. De måste ta hänsyn till sina affärsrelationer. Det får vi acceptera.
Är det fler byråer som har hoppat av?
– Inte vad jag känner till.
Kände du till att DDB arbetar med er konkurrent TDC?
– Det kände jag inte till. I grunden kan vi inte ha en situation att den byrån vi väljer kommer att ha konkurrerande konton.

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.