Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Döpte agenturen till Icons – Iconic Sthlm hotar med domstol

Publicerad: 3 Augusti 2020, 06:31

Nina Philipson har grundat Iconic Sthlm. Till höger: Chrystelle Eriksberger och Sanna Johannesson.

Den nystartade modellagenturen Icons Agency har enligt byrån Iconic Sthlm ett för likt namn och de riskerar därför att förväxlas. Drar ingen sig ur avgörs konflikten i domstol. ”Man undrar vad det egentligen handlar om, eftersom vi inte är en konkurrerande verksamhet”, säger Icons Agencys medgrundare Chrystelle Eriksberger.


Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Modellagenturen Icons Agency grundades nyligen av Sanna Johannesson, med en bakgrund i filmbranschen, och Chrystelle Eriksberger, med en bakgrund i modebranschen. Målet är att bredda representationen av modeller i Sverige genom att lyfta fram 'people of color' och minoritetsgrupper. 

I maj godkändes Icons Agency av Bolagsverket, och trots att man inte lanserat bolaget officiellt än har man via sociala medier fått in flera kunder. 

Men alla är inte nöjda. Drygt en månad efter uppstarten väljer varumärkesbyrån Iconic Sthlm, och vd:n och grundaren Nina Philipson, att lämna in en hävningsansökan mot Icons Agencys namn. Iconic Sthlm beskriver sig som en kommunikations- och kreativ talang-agentur specialiserad på varumärkessamarbeten och influencer marketing. 

”Våra namn är för lika (Icons + Iconic) och båda är agenturer som bedriver liknande verksamhet. Stor chans att de förväxlas!”, går att läsa i ansökan till Bolagsverket. 

– Vi blev väldigt chockade när vi fick ansökan. Det känns väldigt drastiskt. Man undrar vad det egentligen handlar om, eftersom vi inte är en konkurrerande verksamhet, säger Chrystelle Eriksberger och poängterar att de enbart förmedlar modeller. 

Hon har tidigare varit signad som influencer via Nina Philipsons byrå.

I ett mejlsvar till Resumé skriver Nina Philipson att båda bolagen representerar profiler för varumärkessamarbeten, vilket därmed gör dem till konkurrenter. Icons Agency å sin sida dementerar de uppgifterna, men säger också att de modeller som vill samarbeta med varumärken på egen hand eller via en annan agentur är välkomna att göra det. 

I en mejlkonversation mellan de två parterna poängteras att det finns flera agenturer och bolag, i Sverige och utomlands, som har liknande namn. Namnet Icons Agency valdes med motiveringen att det fanns en stor igenkänningsfaktor, och att agenturen ser på sina modeller som ikoner. 

 – Jag minns att jag gjorde en sökning innan jag tog namnet. Det fanns ett Icons Models, men det låg i Kapstaden. Iconic Sthlm kom inte ens upp, säger Sanna Johannesson.

Den sociala mediebyrån Society Icon har också ett liknande namn, och sysslar dessutom med sociala medier likt Iconic Sthlm. Varför har du inte agerat mot deras namn?
– Det är inte lika likt som Icons och Iconic, svarar Nina Philipson. 

Nu hoppas Icons Agency på att Iconic Sthlm drar tillbaka sin anmälan. Drar inte någon sig ur går saken vidare till Patent- och Marknadsdomstolen. 

– Förlorar vi måste vi stå för alla kostnader. Eftersom vi är ett nystartat bolag utan något kapital ser vi oss som chanslösa. Vi har inte råd med någon superjurist, säger Chrystelle Eriksberger. 

Nina Philipson står liksom Icons Agency fast vid sin ståndpunkt.

– Varför skulle jag dra tillbaka anmälan? Det är upp till Bolagsverket att avgöra! Om nu Chrystelle anser att jag har fel så borde hon inte ha något att oroa sig för, skriver hon. 

Icons Agencys grundare känner å sin sida uppgivenhet. 

– Jag har sett henne som en förebild, som vi har kunnat lära av. Hon har ett fantastiskt cv. Av just den anledningen känns det jättetråkigt att just hon driver detta, och av den enda anledningen att hon inte vill förknippas med oss, säger Chrystelle Eriksberger.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.