Nyheter
Doves kampanj ska utmana stereotyperna i spelvärlden
Publicerad: 16 maj 2023, 09:45
Dove släpper annons med Epic Fames unreal Engine.
Foto: Dove
Dove släpper en uppföljande annons för serien Real virtual beauty som lanserades förra året, det tillsammans med Epic Games och Women in Games.
Tillsammans med Epic Games Unreal Engine-utbildningsteam och Women in Games vill Dove eliminera skönhetsstereotyper och bygga upp nästa generations unga spelares självkänsla och kroppsförtroende. Det rapporterar The Drum.
I annonsen ser tittarna hur en ung kvinna tar av sig en sexualiserad kostym och blir mer bekväm med sig själv när hon tar av sig bodyn och masken.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
– Dove anser att skönhet bör vara en källa till självförtroende, inte ångest, i alla aspekter av livet, både verkliga och virtuella. Även om spelindustrin har gjort framsteg för att bli mer inkluderande, måste de påskyndas för att utmana de snäva definitioner av skönhet som fortfarande är synliga i den virtuella världen. Tillsammans med partners hoppas vi kunna göra en verklig inverkan på de miljontals kvinnor och flickor som tillbringar sin fritid med att spela spel, säger Leandro Barreto, global vicepresident på Dove i ett pressmeddelande.
Kampanjen, av Lola MullenLowe, är inspirerad av en ny forskningsstudie från Dove som visade att 60 procent av flickorna och 62 procent av kvinnorna känner sig felaktigt avbildade i spel, där över en tredjedel av unga flickors självkänsla påverkas negativt av bristen på mångfald hos avatarerna. Föga överraskande önskar 74 procent av kvinnorna mer inkludering i kvinnliga tv-spelkaraktärer.
– Det här är en möjlighet för Dove att prata om inkludering och representation i spel, genom att använda animation för första gången någonsin, sa Tomas Ostiglia, executive creative director på Lola MullenLowe i pressmeddelandet.