Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dråpslag för Uncle Unicorn

Publicerad: 21 Augusti 2019, 08:57

Melina Aristiadou, vd Uncle Unicorn.

Foto: Pressbild

Uncle Unicorn gör fortsatt förlust och omsättningen har nära på halverats sedan föregående år. Enligt vd Melina Aristiadou har omställningsprocessen att gå från en nätverksbyrå till en fristående byrå varit både kostsam och tidskrävande.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersKFCUncle UnicornMelina AristiadouRädda BarnenCP+B Scandinavia

För två år sedan köpte CP+B Scandinavias vd Melina Aristiadou tillsammans med den kreativa chefen Markus Lindsjö loss reklambyrån från MDC Partners och bildade Uncle Unicorn.

Det första bokslutet visade på ett tufft första år med en halvering av omsättningen och en förlust på nära -9 miljoner kronor. Det berodde bland annat på att byrån tappade sin största kund Sony Mobile och Stena Line, i kombination med att befintliga kunder drog ner sina reklaminvesteringar.

– Det negativa rörelseresultatet förra året är en konsekvens av att några större samarbeten avslutades och en för stor kostnadskostym. Det finns som oftast en fördröjning av att anpassa kostnadskostymen vid större kundtapp, sade Melina Aristiadou till Resumé vid tillfället.

Nu visar de färska siffrorna över 2018 att Uncle Unicorn har det fortsatt tufft. Ännu ett år har omsättningen nära på halverats, från 2017 års 30,8 miljoner kronor för att landa på 17,8 miljoner. Byrån gör dessutom fortsatt förlust, -6,5 miljoner att jämföra med -8,9 föregående år.

Byråintäkten uppgår till 9,8 miljoner, en minskning från 17,7 miljoner under 2017. Vinstmarginalen uppgår till -66 procent, att jämföra med -34,4 föregående år.

Även personalstyrkan har halverats från 31 medarbetare till 16.

– Vi har under 2018 haft fortsatt fokus på vår framtida vision i kombination med kostnadskontroll, effektivisering samt att anpassa bolaget till de nya förutsättningarna som ett fristående bolag innebär. Vi har under året fått nya kunder samtidigt som vi såg att flera av våra befintliga kunder drog ned sina reklaminvesteringar, säger vd Melina Aristiadou i ett mail till Resumé.

Hur går ni tillväga för att vända den negativa utvecklingen?
– Omställningsprocessen att gå från en nätverksbyrå till en fristående byrå är både kostsam och tidskrävande. Vi har gjort ett gediget jobb under 2018 för att hitta rätt form och kostnadskostym vilket vi också har sett gett resultat under första halvåret av 2019 där vi ser positiva siffor.

Under året tillkom nya kunder som KFC, Qatar Airways och Rädda Barnen.

FAKTA // Siffror
Oms:
17 mkr (30,8 mkr)
Byråintäkt: 9,8 mkr (17,7 mkr)
Rörelseres: -6,5 mkr (-8,9 mkr)
Rörelsemarginal: -66 % (-34,4 %)
Anställda: 16 (31)

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} -->

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.