Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Dream Crazy" ger Emmy åt Nike

Publicerad: 17 September 2019, 05:35

Colin Kaepernick i Nikes uppmärksammade reklamfilm "Dream Crazy".

Ytterligare prestigevinst till Nikes "Dream Crazy" med Colin Kaepernick, Netflix vinner rättigheterna till "Seinfeld" och Whatsapp gör sig redo för lanseringen av en betaltjänst. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

HuluFacebookNikeHBOWhatsappNetflixApple

Det var nästan precis ett år sedan som Nike lanserade "Dream Crazy" med Serena Williams, LeBron James och Colin Kaepernick, den tidigare NFL-spelaren som möttes av både hyllningar och raseri när han under en match 2016 knäböjde under nationalsången för att uppmärksamma polisvåldet mot svarta i USA.

Colin Kaepernicks medverkan i "Dream Crazy" har gjort den till en av årets mest omtalade reklamfilmer och vunnits flera av reklamvärldens finaste priser, bland annat ett Grand Prix i sport och utomhus-kategorierna Cannes Lions. Nu står det även klart att "Dream Crazy" tilldelas en Emmy för Outstandig Commercial Award under Creative Arts Emmy Awards som traditionsenligt delas ut innan den direktsända galan. Det skriver Adage.

Nike brädade bland annat Apple som fått dubbla nomineringar för reklamfilmer inom "Behind the Mac" och "Shot on Iphone", och Netflix som var nominerad för sin reklamfilm "A Great Day in Hollywood".

"Dream Crazy" togs fram av Wieden & Kennedy Portland och är en del av Nikes 30-årsjubileum av varumärkesplattformen "Just Do It".

LÄS MER: "Reklamskribent anklagar 'Dream Crazy' för idéstöld – från Apple"

Netflix vinner rättigheterna till "Seinfeld"
Kriget om populära titlar trappas upp i streamingvärlden. Efter att Netflix förlorat rättigheterna till två av de mest sedda serierna på plattformen: "Friends", som köpts upp av HBO, och "The Office", som kommer till NBC Universals kommande streamingtjänst, har Netflix vunnit rättigheterna till den ikoniska 90-talsserien "Seinfeld". Det skriver The Los Angeles Times.

De amerikanska rättigheterna till serien ägs just nu av Hulu, vars kontrakt går ut 2021. Enligt Los Angeles Times betalar Hulu runt 130 miljoner dollar, motsvarande 1,2 miljarder kronor, för att få sända serien. Vad Netflix betalar för de globala rättigheterna till serien är okänt, men Los Angeles Times skriver att det rör sig om mer än 500 miljoner dollar, motsvarande 4,8 miljarder kronor.

Vodafone bryter med Wavemaker – väljer Carat
Vodafone valt ny global mediebyrå. Efter en pitch föll valet på Carat, vilket innebär att Vodafone bryter med Wavemaker som har haft hand om kontot sedan 2014. Det skriver The Drum. Mobiloperatoren har redan plockat hem en stor del av den digitala planeringen och de digitala köpen, men har varit ute efter enda byrå som kan hantera resten av medieaffären. Vodafones globala mediekonto uppskattas vara värt 400 miljoner pund.

Snart kan Whatsapp lansera sin betaltjänst
Facebookägda Whatsapp, en av världens största meddelandetjänster, har gått ut med att de ämnar lansera en betalfunktion vilket har väckt spekulationer kring hur lanseringen kan komma att påverka marknaden globalt. Nu säger Abhijit Bose, ansvarig för den indiska marknaden på Whatsapp, till The Economic Times, att man jobbar med målet att kunna lansera betalningsfunktionen i Indien innan året är slut.

Storbritannien får app som automatiskt avslutar prenumerationer
Nu har brittiska varumärken som är beroende av prenumerationsintäkter fått en potentiell ny huvudvärk. En tjänst som automatiskt avslutar prenumerationer vid slutet av en gratis provmånaden har nämligen lanserats i Storbritannien. Det skriver BBC.

Tjänsten är utvecklas av Josh Browder, som redan som tonåring utvecklade en algoritm kallad "Do not pay", som syftar till att förhindra parkeringsböter. Den nya appen "Free trial surfing" är inte kopplad till konsumentens bankkonto eller kreditkort, men har redan ingått parterskap med en stor bank. Vilken bank det handlar om vill Josh Browder dock inte uppge.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.