Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Droga5-profil till Doconomy

Publicerad: 23 Juli 2020, 06:51

Johan Pihl och Mathias Wikström har grundat Doconomy. Till höger: Grace Francis, chief experience officer på Droga5.

Foto: Press

Startupen Doconomy plockar in Droga5:s chief experience officer Grace Francis i styrelsen.


Ämnen i artikeln:

DoconomyDroga5

Fintechbolaget Doconomy grundades 2018 av reklamveteranerna Mathias Wikström och Johan Pihl, som arbetat ihop på RBK Communications. Sedan reklambyrån gick i konkurs i våras lägger de allt mer tid på bolaget, där Mathias Wikström nu axlat vd-rollen. Johan Pihl är innovationschef. 

Bolagets tjänst visar vilken klimatpåverkan olika inköp har, för att på så vis hjälpa konsumenter att ta bättre beslut för miljön. Nyligen lanserade man en kalkylator för koldioxidutsläpp, där andra företag uppmanas att dela sin data. 

Doconomy finns i dag tillgänglig via banker i Sverige, Finland, Danmark, Italien, Norge och USA. 

Nu plockar Doconomy in tre nya styrelseledamöter, varav den ena ett tungt namn i reklambranschen. Grace Francis är chief experience officer på den internationellt erkända reklambyrån Droga5. Också Erik Gutwasser, regiochef för Mastercard i Norden och Baltikum, samt den privata investeraren Carsten Kengeter ansluter till styrelsen. Mastercard är sedan tidigare delägare i Doconomy. 

– Jag har byggt min karriär kring varumärke och kommunikation, nu senast i rollen som chief experience officer på Droga5 London. Att ta plats i Doconomys styrelse är det mest angelägna och betydande sättet att använda min kompetens , säger Grace Francis. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

DoconomyDroga5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.