Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Drömläge för Daddy

Publicerad: 17 Juni 2009, 14:05

Hejarop, blommor och champagne har flödat över Daddy i Göteborg sedan nyheten om att CP+B köper bolaget och gör det till sin språngbräda ut i Europa. Konkret betyder affären mer jobb och därmed fler anställda. Fem anställdes i förra veckan och tio till lär det bli under hösten.


Ämnen i artikeln:

DaddyCrispin Porter + Bogusky

truefalse

Carl St Philips, finanschef på CP+B, Björn Högström, Gustav Martner och Jonas Hedeback samtalar med CP+B:s vd Jeff Hicks på videolänk från Miami. Gustav Martner ser köpet som en relationsmässig arbetsseger: – Deras idéer är så unikt jäkla bra, men de har också varit skitjobbiga att sam­arbeta med för de petar i allt och är skitnoga. Men i grunden respekterar jag deras arbetssätt, säger han. Foto: Björn Olsson/Kamerareportage

Den blåvita Göte­borgs­flaggan med CP+B:s gula plustecken ståtar på receptionsdisken bland gratulationsbuketterna. Daddy har skapat sin egen Europaflagga för det nya bolaget Crispin Porter + Bogusky Europe. Det sista avtalet skrevs under i måndags och glädjeyran på byrån har inte riktigt lagt sig än. Förra veckans stornyhet om att en av världens främsta reklambyråer amerikanska CP+B köper Daddy har uppmärksammats i internationell affärspress såväl som på svenska reklambyråer. Och reaktionerna har varit idel glada hejarop. Michael Storåkers och Farfar har skickat blommor, Forsman & Bodenfors champagne.

I dag skulle CP+B:s vd Jeff Hicks besöka sin nya Europa­byrå. Men bakvänd fiskelycka och ett drakfiskbett förhind­rar honom att flyga och han får hälsa sina nya medarbetare välkomna i koncernen via videolänk. Så genomförs även intervjun med Resumé. Hur som helst är han mycket nöjd med köpet.
– Vi brukar inte växa genom uppköp. Det är därför detta känns så speciellt, säger Jeff Hicks.
– Men vi behövde en verksamhet i Europa som redan hade en viss kritisk massa.

Varför gör ni detta?
– Vi vill ta till vara våra kunders intressen i Europa. Vi har också fått säga nej till fantastiska möjligheter i Europa för att vi inte har kunnat leverera. Nu kan vi ta del av de möjligheterna.

Hur ser tillväxtplanen ut?
– Tillväxt för sakens skull är inget vi eftersträvar. Gör man ett bra jobb för bra kunder brukar den saken lösa sig. Om ett par år kan vi säkert vara två eller fyra gånger så stora som i dag.

Vilka av era kunder börjar Daddy jobba med?
– Burger King och Microsoft är de av våra kunder som vi redan nu gör jobb för i Europa. Där kommer Daddy att glida in i på ett smidigt sätt.
Nu handlar det alltså om att integrera byråerna till ett bra samarbete utan stress, vilket Jonas Hedeback och Gustav Martner på Daddy känner sig trygga med.
– Det känns väldigt skönt att de vet vad som är viktigt: att göra saker i rätt ordning, säger Jonas Hedeback.

Tre års samarbete där ömsesidig respekt och förtroende har växt fram lade grunden för affären, som CP+B:s finanschef Carl St Philip och Daddys vd Jonas Hedeback började förhandla fram för ett år sedan. Den 1 juli slår Daddy och CP+B ihop sina böcker och CP+B Europe föds.
Vad 900-mannabyrån CP+B betalar för Daddy med 55 anställda är inte officiellt. Inte heller hur ägandet fördelas. Men delägarna från Daddy har alla ett minoritetsägande i CP+B Europe som relateras till hur deras ägande i Daddy fördelade sig.

Det är en mycket lönsam koncern som har gett sina ägare ett antal miljoner de senaste åren. År 2006 var aktieutdelningen 2 miljoner, 2007 2,2 miljoner. År 2008 delade koncernens tre bolag ut totalt 7,7 miljoner till ägarna. Enligt Jonas Hedeback är den senaste utdelningen en rensning inför affären med CP+B.
– Ingen vill köpa pengar för pengar, säger han.
En tumregel vid företagsköp är att man multiplicerar vinsten med tio eller utgår från omsättningen. Enligt en vedertagen värdering kan köpe­summan för Daddy ligga mellan 80 och 100 miljoner.
Som en jämförelse kan nämnas att Aegis, enligt källor till Resumé, betalade runt 70–80 miljoner för Farfar inklusive ägarnas earn out-avtal 2005. Det var Farfars dubbla omsättning då.
Jonas Hedeback blir vd i det nya bolaget och Gustav Martner och Björn Höglund blir executive creative director. Att skicka någon från moder­bolaget som en överrock till Göteborg var det aldrig tal om, enligt Jeff Hicks.

Däremot kommer de med all sannolikhet att behöva anställa fler under hösten. Jonas Hedeback säger att han anställde fem personer den senaste veckan.
– Bland annat en controller. Det har vi aldrig haft någon förut. Men när vi nu ägs av ett börsbolag kan det nog vara bra.
CP+B ägs av finansbolaget MDC, noterat på Nasdaq-börsen.
Daddygrundarna har inga earn out-avtal och de avtalen som bestämmer hur länge de måste stanna i bolaget är heller inget de vill tala om.
– Är det någonstans man vill söka jobb så är det ju på CP+B, säger Jonas Hedeback.
– Vi ser det inte som att vi säljer verksamheten utan som att vi hittat någon att ta vår byrå vidare till fas två med, säger Gustav Martner.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.