Nyheter
Drömstart för ny Aller-vd
Publicerad: 20 oktober 2010, 15:33
Stefan Ohlsson väntas redovisa ett rekordresultat under sitt första år som vd för Aller Media. I fjol försvann vinsten i strukturåtgärder när tryckeriet lades ner. – Men nu är fusionen med Hachette färdig och vi har gjort ett mycket starkt år, säger han.
truetrue2020-10-10T17:32
Stefan Ohlsson var vd för svenska Hachette som Allers köpte 2007. När Allers vd Martin Hansson avled i våras tog han över som koncern-vd. Nu vet han hur verksamhetsåret som avslutades den 1 oktober har landat.
– Men jag tänker inte gå ut med några siffror förrän böckerna är reviderade. Men jag kan säga att hela portföljen går starkt. Upplagorna för kändistidningarna och främst Svensk Damtidning ökar, delvis till följd av sommarens bröllop.
Familjetidningarna har trendmässigt minska i upplaga en längre tid. Men Stefan Ohlsson hävdar att trenden är bruten:
– De senaste åren har minskningen planat ut och nu ökade exempelvis Allas i senaste Orvesto. Familjetidningarna är stabila och vi gör allt bättre tidningar.
Magasinen Elle och Café från Hachetteköpet är mer annonsaffärer och har haft det tungt:
– Visst, men sedan i våras går annonsförsäljningen bra, hävdar Stefan Ohlsson.
Men på ett år har nära nog hälften av annonssäljarna slutat?
– Det har varit turbulent på säljsidan, men de flesta är naturliga avhopp. Några få har inte tyckt att fusionen mellan Allers och Hachette har varit så rolig. Men fusionen är färdig nu.
Enligt Resumés källor har ni förhandlat om, men tackat nej till, att överta den svenska licensen för Glamour som Bonnier valde att säga upp?
– Jag kommenterar inte ens om vi har varit i några förhandlingar.
Allers har rensat i sin yviga koncernstruktur det senaste året. Tryckeriet i Helsingborg lades ner, Spray såldes, liksom fackpressförlaget, nysatsningen Laura lades ner och senast sålde det danska moderbolaget ”porrsegmentet” i Baltic Press.