Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Du spenderar mer när det är kallt ute

Publicerad: 7 November 2019, 14:21

Långkalsonger på? I veckans avsnitt av Beteendebanken har Rodolfo tagit fram forskning som visar att vinterkylan också får dig att dra på spenderarbyxorna.


Ämnen i artikeln:

Rodolfo

Som vanligt gör sig novemberkylan påmind och troligtvis har ni redan avhandlat den på kontoret ett par gånger. Men förutom att kylan kan få dig att frysa, hurva och klaga lite smått på tillvaron, visste du att kalla temperaturer även få dig att slösa mer pengar? Detta enligt en studie publicerad i Journal of the Association of Consumer Research.

Vad visade studien?

I studiens första delar av experimentet kunde forskarna Rhonda Hadi och Lauren Block fastställa att det fanns ett samband mellan temperatur och känslor.

I två av experimenten undersökte forskarna hur kalla temperatur påverkar köpbeslut. I ett av dessa fick 122 studenter hålla i en kopp som innehöll vatten som antingen hade en obehagligt kall eller obehagligt varm temperatur. Medan deltagarna höll den kalla eller varma muggen fick de föreställa sig en hypotetisk situation där de skulle köpa försäkring för en antik klocka. Hälften av studenterna läste en känslosam beskrivning av klockan och den andra hälften läste en mer objektiv beskrivning. Deltagarna fick sedan ange hur mycket pengar de skulle vara villiga att lägga på klockans försäkring.

Resultatet visade att när deltagarna fick läsa en känslosam beskrivning av klockan samtidigt som de höll i en kopp med kallt vatten var studenterna villiga att spendera betydligt mer på att försäkra klockan jämfört när de läste den mer objektiva beskrivningen under samma betingelser i övrigt. När deltagarna läste beskrivningarna med en varm kopp vatten i sina händer upptäcktes inga noterbara skillnader i hur mycket deltagarna var villiga att betala för försäkringen.

Och vad betyder det?

Kyla verkar alltså förhöja känslorna hos oss, och vid det här laget vet vi att när vi agerar känslomässigt fattar vi inte alltid de mest gynnsamma besluten jämfört med när vi gör rationella, väl övervägda beslut.

Det finns redan företag som effektivt nyttjar kylans inverkan på oss och våra känslor. Kanske har du tänkt på att biosalonger ofta är kyliga? Detta kan vara ett sätt att stärka åskådarnas känslor kring det som utspelar sig i biofilmen. Tidigare forskning har även kunnat visa att människor tenderar att föredra känslomässiga, romantiska filmer när det är kallt ute. Även shoppinggallerior brukar dra ner på värmen, vilket också kan vara ett medvetet sätt att väcka känslor och köplusten hos besökarna. 

Så, glöm inte att ta på dig din varmaste jacka när du ska ge dig ut i julhandeln framöver. Din kropp och ditt bankkonto kommer att tacka dig. 

Källa: 

Hadi, R., Block, L. (2019). Warm Hearts and Cool Heads: Uncomfortable Temperature Influences Reliance on Affect in Decision-Making. Journal of the Association for Consumer Research, 4(2), 102-114. doi: 

Ludwig Jonsson

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.


Ämnen i artikeln:

Rodolfo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.