Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dubblat antal avstängda konton efter hot & hat på Twitter

Publicerad: 21 juli 2017, 08:55

Twitter hävdar att de stänger av dubbelt gånger fler konton på grund av hat och hot än för ett år sedan.


Ämnen i artikeln:

TwitterNäthat

Under de senaste åren har de amerikanska nätjättarna fått utstå massiv kritik för deras oförmåga att hantera hat och hot på plattformarna. För en månad sedan kunde Resumé berätta om hur svenska mediechefer under ett möte med Google skällt ut Google-representanterna för deras inefiktivitet. Google, Facebook och Twitter har alla lovat förbättring och en rad verktyg för att stävja problemen har rullats ut.

Nu rapporterar Recode att Twitters produktchef Ed Ho berättat för en rad reportrar att de idag hanterar tio gånger fler ärenden om hat och hot än för ett år sedan. Antalet avstängda konton har också dubblerats de fyra senaste månaderna.

En "hantering" av ett konto innebär att Twitter antingen varnar användare, tillfälligt minskar kontots räckvidd eller stänger av dem helt och hållet.

Twitter menar att det ökade antalet hanteringar är ett resultat av att man dedikerat ytterligare tekniska resurser för att råda bot på problemet. Antalet möten mellan produktutvecklare och säkerhetsavdelningen har även ökat.

– Framtill i år har policys och tillämpning varit väldigt skiljda från varandra. Det har inte funnits det partnerskap mellan produkt och utvecklarsidan vi behöver för att driva de frågor vi vill, säger Twitters säkerhetschef Del Harvey som också erkänner att företaget har mycket arbete kvar innan man löst problemet.

Gällande de ökade antal fallen ville varken Ed Ho eller Del Harvey ge några konkreta siffror kring vad en tiodubbling verkligen innebar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterNäthat

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.