Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dundersuccé för Chic

Publicerad: 4 Juli 2008, 11:50

Allers Förlags nya kändis- och modetidning har gjort succé. Nu är försäljningsstatistiken klar för första numret och tidningen nådde hela 91 000 exemplar.


Charlotta Flinkenberg.

– Jag trodde själv på 75 000. Det har varit väldigt nervöst för det var tufft att komma ut med första numret i midsommarveckan. Men nu kan jag andas ut. Det blir tårta och champagne på tidningen idag, säger chefredaktören Charlotta Flinkenberg.

Charlotta Flinkenberg rekryterades av Bonnier Tidskrifter för att få ordning på tidningen Veckorevyn som gick med förlust. Hon gick vidare och startade tidningen Glamour på licens. Men sedan lämnade hon Bonnier för Allers Förlag. En bra värvning – i alla fall med tanke på hur första numret gick.
– Vi har precis kommit ut med nummer två så nu är det upp till bevis. Nu är det också ordinariepris, 25 kronor som gäller. Samtidigt är vi mer nöjda med förstasidan på nummer två.

Med 91 000 exemplar slår Chic premiärnumret av Amelia Adamos senaste tidning M Magasin. Den nådde bara 70 000 exemplar.
– Det är ovanligt bra siffror från Chic. Men vi hade fullt pris på M Magasin vid lanseringen, så sätt till intäkter vann vi. Chic kostar ju som en påse lördagsgodis, säger Amelia Adamo.

Tidningen får också draghjälp från en reklamkampanj som rullar på tv och bio.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.