Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Duon som lanserar nytt betalningssystem för influencers

Publicerad: 13 Augusti 2019, 12:00

Nathalie Lameri och Imad Ibrahim grundade Boostified 2017.

Influencerplattformen Boostified släpper betallösningen Boostified Pay. Med den är tanken att användarna ska kunna använda sina sociala medier-konton för direkt betalning i butiker, precis som man betalar med ett vanligt bankkort.


Boostified etablerade sig på influencermarknaden för drygt två år sedan. Sedan starten har bolaget bland annat byggt ett CRM-system som gör att alla som är uppkopplade till Boostifieds plattform och mottar produkter blir "anställda" hos Boostified. Upplägget gör att den enskilda influencern inte behöver skatta för produkterna de får, något Skatteverket sagt att man ska granska hårdare.

Nu väljer man att ta nästa steg i bolagsbygget genom lanseringen av betalningssystemet Boostified Pay. I systemet kan en affär exempelvis lägga upp önskemål om att tio influencers med mellan 1000 och 3000 följare ska hämta en viss produkt. Om en profil vill hämta ut en produkt visar de upp en QR-kod som i sin tur ger information om profilens sociala medier.

– Grundidéen när vi startade Boostified var att vi trodde mer på rekommendationer än på betalda samarbeten. Med Boostified Pay väljer profilerna själva vilka produkter de vill hämta ut och därför blir rekommendationen mer trovärdig, säger Imad Ibrahim som grundat Boostified tillsammans med Nathalie Lameri.

Boostified har sedan starten satsat på microinfluencers, influencers med en mindre men, åtminstone förväntat, mer engagerad följarskara.

– Sedan Skatteverket införde de nya riktlinjerna så har vi varit förvånade över att inte fler företag faktiskt följer dem utan kör på som tidigare. Med vårt system löser man problemet för båda parter, fortsätter Imad Ibrahim.

Än så länge har några butiker gått med på att testa betalningslösningen, däribland salladskedjan Holy Greens. För att ansluta sig till plattformen måste man betala en given summa mellan 1000 och 5000 kronor.

– Slutmålet är att alla ska kunna betala med sina sociala medier-konton. Vi tror att det här framöver kommer utgöra en stor del av vår egen affär, säger Imad Ibrahim.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.