Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

E-kon ska ge eko för ekokeso

Publicerad: 5 februari 2010, 16:55

I tisdags kom de första burkarna med ekologisk keso från Arla ut i de svenska matbutikerna.
Kampanjsajten e-kon ska få kunderna att testa den nya varan.


Ämnen i artikeln:

ArlaKesoKampanjer på G

Svenskarna äter 8 000 ton cottage cheese till ett värde av närmare 400 miljoner kronor om året. Nu storsatsar marknadsledaren Arla med varumärket Keso stort på att lansera en ekologisk variant. Mjölken ska huvudsakligen komma från Tidavads gård utanför Skövde i Västergötland. Målet är att den ekologiska Keson på lång sikt ska ta 15 procent av marknaden – det vill säga nå en försäljning på runt 60 miljoner kronor.

I kampanjen som ska sätta den ekologiska keson på kartan finns kampanjsajten E-kon, där besökaren ska mjölka en ko och om man lyckas få en kupong för att testa produkten. Waters Widgren TBWA och Perfect Fools ligger bakom kampanjen.

Dessutom finns en mer informativ sida om den nya Keson på Arlas hemsida, där man också lockar med en banner. Kampanjen omfattar också annonsering i matkedjornas egna tidningar.
– Vi kommer även att annonsera lokalt i Skövde och i Krav-tidningen, säger Hanna Skuncke, brand manager för Keso.

I marknadsföringen ingår också en plats i den frukostkampanj som Arla genomför i butiker just nu. Förpackningsdesignen, som är transparent, är framtagen av Brand Union.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

ArlaKesoKampanjer på G

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.