Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter Amazonasbränderna – Patagonia vill se mer etiskt företagande

Publicerad: 27 Augusti 2019, 05:51

Patagonia, Ben & Jerrys och The Body Shop vill se andra företag ta ansvar, sex minuters sponsrat innehåll i årets VMA:s och Johnson & Johnson får betala mångmiljardbot. Det och mer i dagens morgonsvep.


Efter Amazonasbränderna: syftesdrivna företag uppmanar till mer hållbar inställning till att göra affärer

Den senaste veckan har Brasiliens Amazonasskog drabbats av omfattande bränder. Bränderna har följts av uppmaningar från världens politiska och ekonomiska ledare om att Brasilien måste göra mer för att skydda skogarna. Under det pågående G7-mötet beslutades bland annat att medlemsländerna skulle donera 200 miljoner kronor till brandbekämpningen, en donation som dock avisades av Brasiliens president Jair Bolsonaro.

I gårdagens New York Times valde 30 globala företag att ta ställning för en mer hållbar framtid. Företagen, däribland Patagonia, Ben & Jerrys och The Body Shop, uppmanar jättar som Apple och Amazon att ha en mer etisk inställning till hur företagen drivs.

"Vi är del av en grupp B-certifierade (miljöcertifiering) företag som inte bara vill tjäna pengar. Vi är framgångsrika företag som svarar upp mot de höga krav som ställs av våra medarbetare, kunder, leverantörer och miljön. Våra företag styrs genom en annan modell vilket ger oss, och kan ge dig, bättre verktyg i kampen mot kortsiktighet och en frihet att ta beslut som tar hänsyn till både vinst och syfte." skriver företagen.

— B Corporation (@BCorporation) August 25, 2019#BCorps are businesses that meet the highest standards of social and environmental performance. @BizRoundtable, we’d like to help you get there, too, to meet your newly announced stakeholder values. Let’s get to work—together. pic.twitter.com/rQMwLN7Lju

Sex minuters sponsrat innehåll under VMA:s

Ikväll hålls den årliga MTV-galan Video Music Awards, i folkmun kallad VMA. Vid sidan av de vanliga reklampauserna kommer galan att sända sex minuter sponsrat innehåll från Toyota och Pepsi. Viacom har aldrig tidigare sänt lika mycket sponsrat innehåll under ett och samma program.

Enligt AdWeek kommer Toyota att göra ett sponsrat inslag tillsammans med Jonas Brothers medan Pepsi valt att hylla Missy Elliott.

– Toyota vill alltid kopplas samman med lägereldsevenemang som i sin tur kan maximera effekten av våra produktlanseringar. Vi vet att Toyotakunder älskar musik så att samarbeta med VMA:s är en perfekt matchning för oss, säger Nancy Inouye, mediechef på Toyota i USA.

Hiphop inte längre största musikgenren

Enligt en ny analys av företaget Hit Songs Deconstructed har pop-genren återigen tagit platsen som världens mest populära musikgenre, det rapporterar TT. Företaget har tittat på vilka låtar som tar sig in på den amerikanska Billboardlistan och i jämförelse med förra året är det hälften så många hiphop-låtar som i år tagit sig in på listan till fördel för popen. Bakom skiftet står album från popartister som Billie Eilish och Taylor Swift. Rent lyssningsmässigt är det dock fortfarande hiphopen som dominerar.

Bell Pottinger-grundaren Lord Tim Bell har dött

Den brittiska reklam- och pr-legendaren Lord Tim Bell avled under gårdagen, 77 år gammal. Pottinger grundade pr-byrån Bell Pottinger 1985 och jobbade länge som kommunikationsrådgivare åt Margaret Thatcher. Bell låg bland annat bakom en av världens mest berömda valaffischer – den ikoniska "Labour isn't working"-affischen.

Som tack för sin hjälp adlades Tim Bell av Thatcher redan 1991.

Johnson & Johnson får mångmiljardböter för vilseledande marknadsföring

USA har de senaste åren haft omfattande problem med överdoser kopplade till opiatmissbruk. Frågan har fått global uppmärksamhet och sedan ett år tillbaka har en stor skuld lagts vid läkemedelsbolagen bakom krisen. Under gårdagen beslutade Cleveland County District Court om att bötfälla Johnson & Johnson med 572 miljoner dollar för företagets inblandning i krisen. Domaren anser att företaget genom vilseledande marknadsföring spelat en avgörande roll i att skapa krisen, det rapporterar FastCompany.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.