Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Efter branden i Notre-Dame – flodvåg av donationer från varumärken

Publicerad: 17 april 2019, 10:40

Notre-Dame är ett av Paris kändaste landmärken.

Foto: Pixabay

Globala varumärken vill hjälpa till att finansiera restaureringen av franska Notre-Dame. Apple, Louis Vuitton and L'Oréal finns bland de som vill bidra till katedralens återuppbyggnad.


Ämnen i artikeln:

Louis VuittonL'OréalApple

När den historiska katedralen Notre-Dame stod i lågor under måndagskvällen var det inte bara fransmännen som sörjde. Politiker, kändisar och vanliga människor världen över delade med sig av sin bestörting i sociala medier och bilder på den brinnande bygganden dominerade nyhetsflödet.

Lite mer än ett dygn efter dess att branden bröt ut lovade president Emmanuel Macron den franska nationen i ett tv-sänt tal att Notre-Dame ska vara restaurerad inom fem år.

– Vi kommer att göra katedralen Notre-Dame ännu vackrare. Vi klarar det här, sade han under talet.

Även globala varumärken sörjer brandhärjade Notre-Dame – och vill nu bidra till dess återuppbyggnad.

Det franska utomhusbolaget JCDecaux donerar 20 miljoner dollar till restaureringen, skriver CBNC, medan Air France och Air France-KLM tillsammans beslutat att erbjuda gratis transport för alla officiella partners som är involverade i katadralens återuppbyggnad. Dessutom har de två flygbolagen satt upp en fond för frivilliga donationer för att hjälpa till att finansiera arbetet.

Apples vd Tim Cook berättade på Twitter under tisdagen att bolaget kommer donera en ospecificerad summa pengar för att stötta återuppbyggnaden av Notre-Dame.

— Tim Cook (@tim_cook) 16 april 2019We are heartbroken for the French people and those around the world for whom Notre Dame is a symbol of hope. Relieved that everyone is safe. Apple will be donating to the rebuilding efforts to help restore Notre Dame’s precious heritage for future generations.🇫🇷

Skönhetsjätten L'Oreal Group och familjen Bettencourt Meyer, som är ättlingar till bolagets grundare, har utlovat cirka 100 miljoner dollar till återuppbyggnanden.

— L'Oréal Group (@Loreal) 16 april 2019The Bettencourt Meyers Family & L’Oréal Group donate 100 million euros to the reconstruction of the #NotreDame Cathedral in Paris, contributing to the renaissance of a precious symbol of French heritage and common history ➡ https://t.co/hXlTdfCNot pic.twitter.com/fgkAlzu0ru

LVMH Group, som äger lyxvarumärken som Louis Vuitton och Christian Dior, vill också hjälpa till. Bolaget skriver i ett uttalande att de kommer donera närmare 200 miljoner dollar.

— Louis Vuitton (@LouisVuitton) 16 april 2019Rebuilding the extraordinary Notre-Dame Cathedral. #LouisVuitton is proud to announce that the Arnault family and the @LVMH Group is donating 200 million euros to assist with the reconstruction of #NotreDameDeParis in the wake of this national tragedy. https://t.co/WJ37MOzVYY pic.twitter.com/ochMfTDnhW

Familjen Pinault, som äger lyxkonglomeratet Kering där bland annat Gucci och Yves Saint Laurent ingår, donerar 113 miljoner dollar till Notre-Dames återuppbyggnad.

— Kering (@KeringGroup) 16 april 2019“The Notre-Dame tragedy strikes all French people, as well as all those with spiritual values and those who care about history and culture.” François-Henri Pinault #notredamedeparis 1/2 pic.twitter.com/sy74CtPAtD

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Louis VuittonL'OréalApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.