Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Efter debatten: Kan Brommapojkarna bli Brommapolarna?

Publicerad: 8 mars 2018, 13:40

Brommapojkarnas val att hålla fast vid namnet är en vattendelare i Fotbollsverige, Reklambyrån Pool erbjuder klubben en lösning på att få behålla BP-namnet utan att vara exkluderande mot kvinnor och tjejer.


Ämnen i artikeln:

PoolReklambyråerReklam

Inför internationella kvinnodagen den 8 mars har Pool tagit fram ett innovativt svar på debatten kring namnet Brommapojkarna. Lösningen möjliggör att klubben kan behålla sin logotyp och sitt varumärket BP. Den enda skillnaden är att Pojkarna bytts ut mot Polarna, för jämställdhet och inkludering.

Namnbytet har varit på tapeten under en längre tid, men röstades ned på klubbens årsmöte i januari. Ett beslut som orsakade stora protester bland de spelande tjejerna i klubben.

Den nygamla logotypen kombinerar traditionen om BP och värdegrunderna om jämställdhet och inkludering. En symbol som rymmer både framtien och historien. Reklambyrån Pool har tagit fram en mock-up på en nygammal logotype till Brommapojkarna, helt utan kostnad – och erbjuder sig att hjälpa till med namnbytet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PoolReklambyråerReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.