Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter det tuffa året: Hon reste sig och fann toppjobbet

Publicerad: 12 Maj 2017, 15:07

Simone Skoog.

Foto: Andreas Elgstrand

Hon var höggravid med sin första dotter och hade lysande karriärutsikter. Men när allt rasade samman tvingades Simone Skoog på GroupM genomgå livets finaste och svåraste stunder samtidigt. För Resumé berättar hon om att återfinna karriärdrivet efter sitt livs största kris.


Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis NetworkPooliaGroupM

Simone Skoog promenerar i solskenet på Östermalms gator. Året är 2009 och det slår henne att det mesta i hennes liv har gått nästan märkvärdigt problemfritt. Hon har en högt uppsatt position på ett jobb hon gillar, bor i innerstan och är gravid med sitt första barn. "Mitt liv är nästan för bra. Jag undrar när det kommer en sådan där riktig motgång", tänker hon.

Det var som om hon hade tryckt på en knapp. För just det året kom allt på en och samma gång.

Med den soliga dagen på Östermalmstorg färskt i minnet möttes Simone Skoog av hösten då allt började gå snett. Hon var höggravid med sitt första barn, men förhållandet med barnets far (som mestadels jobbade utomlands) började gå allt knackigare. Till slut beslutade de sig för att gå skilda vägar.

Strax därefter blev hennes bror hemkallad från tjänstgöringen i Kosovo på grund av en tumör som växte i tjocktarmen. Samma dag som Simone Skoog fick lämna BB med sin nyfödda dotter kom beskedet att brodern hade ett halvår kvar att leva. Familjen samlades hemma i Dalarna och föräldraledigheten möjliggjorde ett fint men sorgligt avsked tillsammans med brodern. Syskonen fick allt sagt som behövde sägas, innan han gick bort på nyårsafton 2010.

Bara några dagar senare ringer Simone Skoogs chef på Advertising.com (senare AOL Advertising) för att beklaga sorgen. Men även för att meddela att det svenska kontoret stänger ner och att hon gör sin sista anställningsdag den 31 januari.
– Jag hade undrat när min stora motgång skulle komma. Så blev det en riktig ketchupeffekt. Det var kaotiskt.

För många hade nog proppen gått ur precis där. Hon hade jobbat på Advertising.com i sju år, de senare åren som chef för Sverigedelen. Men i ljuset av vad hon hade varit med om innan såg Simone Skoog det sista beskedet som en bagatell.
– Hade situationen varit normal så hade den händelsen ensamt varit fruktansvärd. Men då var jobbet, sett till helheten, en petitess. Jag fick också ett bra avgångspaket som gjorde det möjligt att stanna kvar längre hos mamma och pappa i Falun.

Hur var det att få din dotter samtidigt som allt det tuffa hände runtomkring?
– Det var svårt att ta till sig av det lilla livet. Min bror fick en dödsdom, jag blev lämnad och visste att jag skulle bli ensamstående på heltid, med en karriär som jag ännu inte var säker på var den skulle bära.

Men trots att Simone Skoog var nedstämd lyckades hon behålla sin målmedvetenhet, med hjälp av familj, vänner – och sin egen starka vilja.
– Jag beslutade att jag aldrig någonsin skulle behöva bli beroende av någon annan rent materiellt. Jag ville skapa min egen framtid, både för min dotter och mig själv. Det drev mig att ta rätt beslut i rätt ordning: "Hjälper detta mig att bli självständig? Kan det här beslutet ta mig vidare i rätt riktning?"

Efter sommaren var siktet åter inställt på karriärspåret i Stockholm.
– Jag var verkligen redo att börja jobba igen, och såg det som en förmån att få börja på ett nytt kapitel, även yrkesmässigt.

SimoneSkoog kom i kontakt med Criteo som ville starta upp en nordisk verksamhet för sin försäljning av target-annonsering. Hon började som vd för ingen annan än sig själv, byggde sedan upp bolaget från scratch och lämnade tre år senare koncernens mest lönsamma kontor med åtta anställda.

Hennes nyförvärvade kunskaper om datadrivna medieköp ledde henne sedermera, via två år på Dentsu Aegis, till Sveriges största mediebyrågrupp GroupM som 2014 omsatte 5,8 miljarder kronor. Det motsvarar omkring 35 procent av den svenska mediebyråmarknaden.
– Jag drivs av uppförsbacke och motvind. Både Criteo och Dentsu började handla om att förvalta. Det är naturligtvis härligt när verksamheten går bra, men jag kan inte riktigt nöja mig med att njuta av att skörda frukten. På GroupM såg jag utmaningar i att jobba bredare, men också att driva affärsutveckling.

Bottenvåningen på Birger Jarlsgatan 52 i Stockholm är tämligen nyrenoverad. Här finns inga stela mötesrum med glasdörrar och neutralt grå väggar. Istället frodas inbjudande fåtöljer bland bokhyllor, designlampor och skiljeväggar i mörkt trä.

Simone Skoog har jobbat på GroupM i ungefär ett och ett halvt år och har sedan januari i år titeln chief of operations. Hon tar plats längst in i en hörna och nämner att en inredningsarkitekt har gått igenom och planerat varje våningsplan baserat på vad det ska användas till.
– Här ska det vara lite som att komma till ett vardagsrum. Möten med kunder och partners – eller aw:n – blir lite trevligare då.

Det känns inte alls konstigt att hon har belönats med en hög position. 42-åringen fullkomligt andas målmedvetenhet när hon berättar om sina ständiga skrivbordsluncher och ett förflutet med arbetsdagar utan slut.
– Under en period i livet kunde jag ibland komma in till kontoret halv nio på morgonen och sitta till halv åtta på kvällen. Sen vecklade jag upp datorn igen efter middagen och körde på till midnatt. I dag ser det inte ut på samma sätt, det är inte riktigt rimligt när man är förälder, men jobb har aldrig varit en börda för mig.

Den starka arbetsmoralen går att härleda till uppväxten i Dalarna och Falun. Dit kom hon som adoptivbarn på sjuttiotalet, fyra månader gammal. Föräldrarna var entreprenörer, lärde barnen att hårt arbete lönar sig och att universitetsstudier är ett måste.
– De var inte akademiker själva, och pushade oss av just den anledningen. De ställde aldrig frågan om vi skulle studera, utan vad. De lärde oss att om man är ambitiös och visar framfötterna kommer man långt, och det har visat sig stämma senare i min karriär.

Simone Skoog tog till sig uppmaningarna och det märktes i såväl skola som föreningsliv. Hon tog grönt kort i golf redan som nioåring, fick en stark passion för utförsåkning och satsade allt i gymnastik (till exempel valdes ekonomiprogrammet på gymnasiet av den enkla anledningen att skolan låg närmast gymnastikhallen).
– Jag vill aldrig harva, jag vill satsa! förklarar hon.

– Mycket av mitt driv till att vilja prestera kommer från idrotten. Där lärde jag mig att man måste prestera för att vinna. Dessutom har idrotten varit uppfostrande. Man är ute och reser utan föräldrarna och tar hand om sig själv, lär sig disponera sin tid i förhållande till läxor och träning. Man tvingades bli vuxen och ansvarstagande väldigt tidigt, och det har varit väldigt positivt för mig.

Det rådde aldrig några tvivel om flytten till Stockholm efter gymnasiet. Falun var för litet. Hon lutade först åt sin kreativa sida och sökte sig till filmvetenskap och journalistik, innan en nyfunnen förkärlek för "ismer" ledde henne till sociologin och socionomprogrammet på Stockholms universitet.
– Jag gjorde min praktik på Huddinge kommun, och fick jobb där efter examen. Där jobbade jag med barn och ungdomar i vad man kallar för "dysfunktionella familjer". Det var otroligt roligt och spännande, men också väldigt tufft, med många barn som for illa.

Rent yrkesmässigt trivdes hon bra. Men efter tre år tröttnade hon på institutionernas lite ålderdomliga bemötande av ny personal.
– Jag brukar säga att jantelagen föddes på ett socialkontor: Att få förtroende hos till exempel landstinget, som vi samarbetade med, var inte enkelt för unga nybakade tjejer. Förtroende förtjänar man med tiden i de sammanhangen, och det kändes motigt. Det är annat än den branschen jag är i nu, där man värdesätter unga talanger högre.

Har du användning i dag av din bakgrund som socionom?
– Absolut. Jag minns att "kidsen" kunde läsa av en direkt om man inte var autentisk. Då blev man bara en "soc-kärring". Samma sak är det i dag. När jag blev chef för första gången försökte jag klä mig som jag trodde att man skulle klä sig som ledare; i byxor och kavaj. Men det slog helt fel och jag kände mig inte bekväm. Att anpassa sig till mallen är inte alltid en god idé. Nu klär jag mig i min egen stil.

2001 lämnade Simone Skoog det kommunala socionomyrket bakom sig, för att istället ta sina första kliv in i den kommersiella världen, som rekryterare på Poolia. Hon lärde sig att läsa av människor och föra avslappnade samtal, "ungefär som en journalist".

I samband med en lunch med koncernchefen kom något av en milstolpe karriärmässigt, som skulle komma att bli starten för en karriär inom annonsbranschen.
– Han sa att "i min roll har man förmånen att träffa många människor med olika bakgrund och framtidsutsikter. Och ibland ser man någon som dig, med extra mycket driv och talang. Jag tycker att du ska ha det i åtanke i fortsättningen." Det fick mig att inse att jag skulle kunna bli en bra ledare. Utan att nämna det för någon annan började jag formulera ett mål – att bli vd.

I dag väntar Simone Skoog tillökning igen, tillsammans med sin nya sambo. Karriärmässigt är hon tillbaka på banan, men med en kanske något sundare syn på arbetsuppgifterna.
– Jag har fått lite nya perspektiv och prioriterar annorlunda än innan. Inte minst har jag blivit bättre på att sätta det allra viktigaste först, till exempel min dotter och andra människorna i min närhet. Detsamma gäller jobb: Jag har blivit bra på att se helheten, på att prioritera det som väger tyngst och att ha ett sunt förhållningssätt till det mer värdsliga. De små sakerna löser sig alltid.

Simone Skoogs 5 karriärtips

- Sätt alltid långsiktiga mål, våga kasta dig ut och testa. En katt landar alltid på tassarna.
- Bryt ner dem i små delmål och se till att överleverera.
- God människosyn skapar bra kultur, energi och sammanhållning.
- Var genuin.
- Att vara tydlig innebär att säga det man vill/behöver men man levererar det på ett respektfullt sätt.

FAKTA / Simone Skoog

Ålder: 42.
Bor: Vasastan.
Uppvuxen: Falun i Dalarna.
Familj: "En Dotter på 7 år, sambo Ola, och en sladd-bebis som väntas till slutet på sommaren – Mamma och pappa (kvar i Dalarna) och en yngre bror som gick bort i cancer 2010."
Tjänar: 1 833 500 (2015).
Karriär i korthet: Socionom, Rekryteringskonsult, Media.
Utbildning: Filmvetenskap, Sociologi, Socionomlinjen, marknadsföring.
Drömjobbet: "Tycker mig ha det, men om jag dagdrömmer livnär jag mig som professionell DJ och friåkare (skidåkning)."
Medievanor: "Sociala medier är roligt, TV ska konsumeras på egna villkor, älskar glossiga magasin om mode, inredning och livsstil."
I lurarna: "HipHop, Disco, nu House och det mesta som finns utanför cirkeln av 'mainstream'."
Lästips: "Google on the Inside, bra enkla regler om ledarskap."
Rekommenderar: "Att ofta ta sig tid för reflektion och att våga ompröva sin beslut."

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.