Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter Edelman Deportivo – här är Lotta Onajins nya uppdrag

Publicerad: 2 Maj 2019, 06:47

Lotta Onajin.

Foto: August Berg

Förra året avslöjade Resumé att Edelman Deportivo skulle lägga ned sin verksamhet i Sverige. Nu står det klart vilket som blir vd:n Lotta Onajins nya uppdrag: rollen som chief of story på telekombolaget Rebtel.


Ämnen i artikeln:

RebtelEdelman Deportivo

I augusti 2018 avslöjade Resumé att Edelman Deportivo skulle komma att stänga ned sin svenska verksamhet. Byrån hade under 10-talet varit en av Sveriges mest uppmärksammade och vunnit en rad prestigefulla utmärkelser, både nationellt och internationellt. Lotta Onajin, tidigare marknadschef för Tele 2 och Comviq, hade ett år innan nedläggningen tagit över som vd för den svenska verksamheten.

Nu står det klart att hennes nya uppdrag blir i den nyinrättade roll som chief of story på telekombolaget Rebtel, som ska sjösätta ett nytt globalt fintechvarumärke riktad mot migrantmålgruppen på den amerikanska marknaden.

Lotta Onajin berättar i en intervju med Dagens Media om att rollen innebär att ansvara för Rebtels story och hur varumärket tar sig till uttryck hela vägen internt och externt. Storyn ska driva tillväxt, attrahera rätt investerare och rätt medarbetare.

– Nu ska vi lansera ett nytt varumärke. Och det är verkligen en av anledningarna till att jag har hoppat på den här resan. Vi tror att bank-och betalprodukten som vi ska lansera kommer att slå väldigt effektivt i målgruppen, säger Lotta Onajin i intervjun.

Telekomuppstickaren Rebtel har funnits i 13 år och togs över av ett gäng tidigare Tele 2-chefer 2015, som genomförde ett varumärkesomtag genom att bland annat modernisera bolagets produkter och marknadsföring. I Sverige samarbetar Rebtel med ett team i Noa-koncernen som jobbar på en varumärkesstrategi för den nya tjänsten. Detta under ledning av designbyrån Bold som står bakom varumärkesdesignen.

– Lottas erfarenhet att bygga, lansera och förvalta starka konsumentvarumärken i kombination med hennes personliga egenskaper är en perfekt match med våra behov när vi fortsätter växa och under 2019 lanserar vårt erbjudande i USA för bank- och betaltjänster och tar första kliven som fintechbolag, säger Rebtels vd Magnus Larsson i ett pressmeddelande.

I mars i år kunde Resumé berätta att 2018 års bokslut visade att Edelman Deportivo stod på randen till konkurs. Lotta Onajin berättar om känslorna kring nedläggningen för Dagens Media:

– Jag lade hela min själ i Edelman Deportivo, och tror verkligen på byråns filosofi kring kommunikation. Jag tycker fortfarande att byrån står bakom något av det bästa som gjorts i Sverige på senare år – och det är klart att det kändes för jäkligt att inte få fortsätta att driva den här i Sverige.

Lotta Onajin htillträdde sin nya roll på Rebtel den 1 april. Hon rapporterar till vd Magnus Larsson och sitter i bolagets ledningsgrupp med säte i Stockholm.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

RebtelEdelman Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.