Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter krisen – Swedbanks kunder lika nöjda

Publicerad: 30 September 2019, 06:32

Ökat förtroende för banksektorn trots flera skandaler, Advertising Week kritiseras efter Pitbulls sexistiska framträdande och Greta-effekt i Österrike. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Bankernas kundnöjdhet ökar trots negativ medierapportering kring flera av jättarna, det visar Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Krisdrabbade Swedbank ligger fortfarande i botten tillsammans med Nordea, men ökar sitt förtroende marginellt visar undersökningen. I toppen på privatmarknaden ligger Länsförsäkringar och ICA-banken. Totalt ökar kundnöjdhetsindex i bankerna från 65,0 till 65,7. Swedbanks kundnöjdhet ligger på 59,6.

– En möjlig förklaring kan vara att våra bankrelationer är mer utspädda. Vi har många leverantörer idag jämfört med tidigare. Man skulle möjligen också kunna spåra en Göran Persson-effekt när det gäller Swedbank. Där har man ju en ny ledning som jobbar aktivt med att stärka bankens förtroende, kommenterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Studien bygger på 6074 intervjuer för privatmarknaden och 4 368 intervjuer för företagsmarknaden genomförda mellan 6 augusti – 13 september 2019.

Branschen kritiserar Advertising Week efter sexistiskt framträdande
I fredags avrundades Advertising Week I New York med att Pitbull höll ett framträdande. Artisten omgavs av två lättklädda kvinnor som dansande trånande och utmanande runt honom. Nu kritiseras konserten av flera namnkunniga gäster som menar att artisten objektifierar kvinnor och på så sätt förstör evenemangets arbete med att lyfta jämställdhet under veckan. Den tidigare reklamchefen Cindy Gallop som numera jobbar mot diskriminering anser att det var fel av arrangören att boka Pitbull.

– Man pratar om jämställdhet, mångfald och inkludering, men lyckas på ett spektakulärt sätt att misslyckas med att leverera på det. Det är totalt omdömeslöst att boka den här typen av framträdande för att stänga vekcan, säger hon till The Drum.

Eleonore Säll tar steget upp på Gant
Gants globala marknadsdirektör Eleonore Säll får nu titeln executive vice president global brand och tar därmed en plats i Gants globala ledningsgrupp. Gant skriver i ett pressmeddelande att företaget vill få in varumärke i ledningsgruppen för att lägga ytterligare fokus på kundinsikter och innovativa marknadsföring. Eleonore Säll började på Gant 2015, i sin roll som marknadsdirektör har hon ansvar för att planera och implementera Gants globala marknadsstrategi på över 70 marknader.

HM-konkurrent i konkurs
Klädkedjan Forever 21 med butiker i 40 länder kommer att stängas. Företaget grundades i Kalifornien under 1980-talet. Samtidigt kommer klädkedjan även i fortsättningen att driva hundratals butiker och e-handel i USA. 178 butiker stängs i på hemmamarknaden samband med konkursen, rapporterar TT. Med billiga och moderna kläder påminner Forever 21:s koncept om H&M och Zara.

Coca-Cola lanserar hållbarhetskollektion med Diesel
Campaign rapporterar att Coca-Cola och Diesel gör gemensam sak för klimatet genom The (Re)Collection; en kollektion framställd av återvunnet material som lanseras på nätet den 7 oktober. Bland materialen som plaggen är tillverkade i finns PET-flaskor och återvunnen bomull. Kollektionen ska vara en modern tolkning av Diesels casualplagg kombinerat med de ikoniska värdena i Coca-Colas varumärke.

Greta-effekt i Österrike
De gröna i Österrike gjorde ett rekordval under söndagen. Socialdemokratiska SPÖ:s partisekreterare Thomas Drozda tillskriver Greta Thunberg stor betydelse, enligt Bloomberg.
– Tidsandan hjälpte De gröna. Jag tänker på Greta Thunberg och klimatprotesterna, säger han till tv-bolaget ORF.

Thérese Lindgren petar Jocke och Jonna
I samband med Bokmässan presenterade Medieakademin för tredje året i rad listan över de personer eller organisationer som har störst genomslag i sociala medier, som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. I år är det Therése Lindgren som innehar förstaplatsen och går därmed förbi Joakim och Jonna Lundell. Årets raket på listan är Greta Thunberg som från att ha varit totalt okänd nu är 12:e mäktigast på sociala medier, rapporterar SVT.

1. Therese Lindgren (2)
2. Joakim och Jonna Lundell (1)
3. JLC (4)
4. Newsner (7)
5. Pewdipie (5)
6. Noted media (+16)
7. Expressen (2)
8. Aftonbladet (8)
9. Djurens rätt (19)
10. Ben Mitkus (6)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.