Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Efter kritiken mot Margaux Dietz – nu bryter flera annonsörer samarbetet med influencern

Publicerad: 4 november 2022, 19:35

Margaux Dietz har tappat flera annonsörer. Med Stronger hade hon ett långvarigt samarbete där hon bland annat tagit fram en padelkollektion tillsammans med dem.

UPPDATERAD 8/11. Klädmärket Stronger, prosecco-märket Minetto, Lumene och Elixir Pharma avbryter samarbetet med Margaux Dietz efter de senaste dagarnas kritik. Det uppger bolagen själva på Instagram. Nu riktar folk i sociala medier hård kritik mot hennes övriga samarbetspartners och uppmanar dem att bryta, enligt en genomgång som Resumé har gjort.
– Er tystnad är talande – ert varumärke saknar uppenbarligen både integritet och empati, skriver en av kritikerna till Natural Cycles.

Ämnen i artikeln:

StrongerMargaux DietzNyheter

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Margaux Dietz är i blåsväder efter att ha publicerat ett klipp som visade hur hon hanterade en person som låg blodig och däckad utanför hennes dörr. Satirpodden Haveristerna var först med att uppmärksamma videon, efter att den tidigare under torsdagen hade postats på Margaux Dietz Youtubekanal.

I filmen ringer Margaux Dietz sin personliga tränare för att få råd om huruvida hon bör ringa 112 eller inte. Folk har reagerat kraftigt på den lättsamma tonen, att Dietz skrattar och låter sin femårige son peta på den utslagne mannen.

I videon syns Dietz i ett linne med Strongers logotyp på. Margaux Dietz har sedan tidigare ett mångårigt samarbete med Stronger som pågått från åtminstone 2020. Just nu körs en rabattkampanj på hennes Youtubekanal, och tidigare har hon tagit fram en kollektion av padelkläder tillsammans med dem.

Under lördagskvällen valde Stronger att avsluta samarbetet med Margaux Dietz, vilket Resumé var först om att berätta.

”Frågor fortsätter att komma kring framtiden med Stronger och Margaux. Som vi redan nämnt så är våra värderingar av högsta vikt för oss och vi ser därför inte att vi kan fortsätta vårt samarbete med Margaux”, skriver sportvarumärket Stronger i en kommentar på sin Instagram under lördagskvällen.

Detta efter att ett hundratal kritiska kommentarer publicerats under Strongers flödesinlägg, där kunder uppmanar till bojkott om man inte bryter samarbetet med Margaux Dietz.

”Jag har 15 Strongerplagg i min garderob som ryker och det blir aldrig några fler om jag ser Dietz i några fler Stronger-sammanhang”, skrev en.

Det är inte bara Stronger som fått kritik från folk i sociala medier. Det har även hennes andra samarbetspartners, bland andra Prosecco-märket Mionetto. Nu väljer även de att avsluta samarbetet med influencern, vilket Expressen var först med att uppmärksamma.

Minetto lade upp följande i sin Instastory tidigare under söndagen.

På tisdag skulle Margaux Dietz ha haft en liveshopping med skönhetsmärket Lumene. De har tagit ner annonsen om eventet, men i skrivande stund inte kommenterat det ytterligare.

– Lumene tar naturligtvis avstånd från alla former av diskriminering, trakasserier och opassande beteenden. Vi har stoppat den pågående kampanjen med Margaux och kommer inte att genomför vår planerade live shopping, skriver Charlotta Sylven, general manager på Lumene Scandinavia, i ett mejl till Resumé.

Även Elixir Pharma väljer nu att bryta samarbetet. Under söndagskvällen la de ut följande meddelande via sitt Instagramkonto:

Sätter press via sociala medier

Förutom ovan nämnda annonsörer har Margaux Dietz under den senaste månaden även haft samarbeten med Revolution Race, Natural Cycles och Westfield Täby Centrum. Nu riktas kritik även mot dem, enligt en genomgång av bolagens Instagramkonton som Resumé har gjort.

”Jag skulle vilja veta vad ni har för värdegrund och hur ni tänker agera mot Margaux Dietz med tanke på den film hon la ut. (...) Är detta något ni vill vara förknippade med”, skriver till exempel en av flera kritiska personer på Revolution Race Instagramkonto. 

Bolaget svarar:

”Margaux var en av fem profiler som deltog i vår Youtubeserie 'The Revolution Race' som spelades in i september. Säsongen som Margaux deltog i är redan färdig och publicerad sen en tid tillbaka. Vi har inget aktivt/pågående samarbete med Margaux och vi tar avstånd till det som hänt. Inget som vi på något vis står bakom”, skriver Revolution Race.

Kritiken mot Natural Cycles är liknande. I kommentarsfält skriver ilskna personer bland annat: 

”Tänker ni blunda för vad er representant Margaux Dietz gjorde content av? (...) Er tystnad är talande – ert varumärke saknar uppenbarligen både integritet och empati”.

På Westfield Täby Centrums Instagramkonto är kommentarerna färre, men även här förekommer kritik.

”Kommer bojkotta er så länge som ni samarbetar med Margaux”, skriver en person.

”Så länge som ni samarbetar med Margaux blir det ett NEJ TACK”, skriver en annan person.

Under måndagen svarade gallerian med en kommentar: 

”Vi har inget pågående samarbete med Margaux Dietz, däremot hade vi ett tillfälligt samarbete i samband med lanseringen av Westfield Täby Centrum, som nu är avslutat. Vi ser mycket allvarligt på händelsen och eftersom beteendet strider mot våra värderingar kommer vi inte att inleda något nytt samarbete med Margaux Dietz och att hennes innehåll från vårt centrum ska avpubliceras omgående”.

Varumärket Juan Carlos Collection grundades av Margaux Dietz och gör kläder för barn och unga. Nu får även det varumärket stark kritik på Instagram där flera personer uppmanar till bojkott.

”Perfekt keps efter att man har skrattat åt en misshandlad människa med sitt barn”, skriver en av kritikerna.

I skrivande stund har Natural Cycles inte svarat på kritiken.

Margaux ursäkt: Förlåt

Margaux Dietz har tagit ner det kritiserade klippet från sin Youtubekanal, men hittills inte ställt upp på någon intervju. Under lördagen kommenterade hon händelsen via en Instastory. 

”Jag inser att oavsett om det gäller en vän eller främling är det inte okej att använda vad som helst i ens sociala kanaler. Detta borde ha lämnats utanför. Jag ser det. Jag tar till mig av era kommentarer både här och i media. Förlåt”, skriver hon bland annat.

Det har spekulerats i om videon är riggad, men enligt diverse medier har polisen bekräftat att de gjort en insats på platsen för att hämta en berusad man. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Margaux Dietz nya ursäkt: ”Jag brast i ansvar”

Vid tretiden på måndagen publicerade influencern ett nytt inlägg på Instagram där hon ger sin version av händelserna som föranledde det kraftigt kritiserade videoklippet. Här ber Margaux Dietz förbehållslöst om ursäkt och säger ”brustit i ansvar” mot sina medmänniskor, följare och samarbetspartners.

Enligt influencern var mannen i det aktuella klippet kontaktbar och inte medvetslös. Det var också det som fick henne att ringa sin vän för råd, och inte 112. Vidare skriver hon att Polisen ansåg att agerandet var det rätt.

”Jag förstår att den klippta filmen ger ett annat intryck. Det smärtar mig att många tror att jag äventyrat någons liv och hälsa.”, skriver Margaux Dietz och hänvisar till att händelsen inte var en nödsituation.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Resumé har sedan i fredags sökt Margaux Dietz. Hon har inte återkommit.

Uppdatering 221108: I ett mejl till Resumé skriver Josefin Lindblad, vd för Margaux Dietz AB:

”Vi har en välfungerande dialog med våra kommersiella partners och finns hela tiden tillgängliga för deras frågor och funderingar. Det är såklart inga samarbetspartners som står bakom filmen, men jag tror att många står bakom idén om att människor kan lära sig av sina misstag och göra rätt för sig. Min bild är att många varumärken också har en förståelse och inte sällan egna erfarenheter av att befinna sig på insidan av svåra och stormiga situationer. Vi har långvariga relationer med många av våra partners. Margaux har själv haft för vana att stå upp för de varumärken hon representerar även i stunder när de har haft det svårt. Det är något som vi märker skapar stabilitet i denna oroliga situation. Och vi är fast beslutsamma att ta oss igenom den här krisen. Man lär sig och utvecklas av misstag och det enda Margaux och vi som bolag kan göra i det här läget är att försöka ställa saker till rätta. Det går inte att göra misstag ogjorda men det går att bättra sig.”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev