Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Efter kritiken – Nordea ökar i varumärkesstyrka

Publicerad: 20 Augusti 2019, 07:07

Svenska storbanken Nordea har lyckats förbättra sin image.

Foto: Wikimedia commons

Enligt en ny mätning från Yougovs Brandindex är IKEA det företag med starkast varumärke i Sverige. Nordea, som under en längre tid fått negativ uppmärksamhet i medierna, är det varumärke som stärkt sin image mest.


Ämnen i artikeln:

NordeaIKEAYouGov

Yougovs globala Brandindex imagerankning mäter det övergripande hälsotillståndet
för ett varumärke och bygger på mer än sex miljoner intervjuer gjorda under 12
månader fram till slutet av juni 2019.

I likhet med många andra varumärkesmätningar visar den senaste från Yougov att det är den svenska möbeljätten IKEA som har det starkaste varumärket i Sverige. På andra plats hamnar ICA medan den tredje platsen går till Volvo.

LÄS MER: "IKEA är det varumärke svenskarna litar mest på – H&M i botten"

I år har bara ett nytt varumärke tagit sig in på den svenska topp-tio-listan: Google som hamnar på en tiondeplats.

På den globala listan går förstaplatsen till Google, som hamnar före What’sApp, Youtube, Samsung och Facebook. De enda företag som inte är teknikföretag som lyckats ta sig igenom nålsögat i år och tagit plats på tio-i-topp är Nike, som har skapat stor uppmärksamhet med sina reklamkampanjer under 2018, och IKEA, som behållit sin starka image globalt.

När Yougov listar de företag som ökat mest i varumärkesstyrka hamnar Nordea i topp.

Den svenska storbanken har vid flera tillfällen fått negativ uppmärksamhet i medierna och har kritiserats under en längre period, inte minst i samband med den uppmärksammade Panamaläckan under våren 2016 som avslöjade att Nordea erbjudit sina allra förmögnaste kunder att skapa brevlådeföretag i skatteparadis för att undvika skatt.

LÄS MER: "Swedbanks varumärke har kraschat – så bör de tänka framöver"

Nordea har fortsatt en negativ score i Brandindex, men kan nu glädja sig åt att ha ökat sitt imagevärde med 3,4 poäng jämfört med föregående år. Det gör att Nordea är det företag som stärker sin image mest.

På andra plats hamnar matkedjan Lidl och på tredje Coca-Cola Light.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

NordeaIKEAYouGov

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.