Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Efter nya reglerna – här är de första annonsörerna som fälls för "skadliga" könsstereotyper

Publicerad: 14 Augusti 2019, 07:24

Philadelphias reklamfilm fälls av ASA för "skadliga" könsstereotyper.

Volkswagen och Philadelphia är de första annonsörerna som fälls efter att Storbritannien infört nya regler mot "skadliga" könsstereotyper i reklam.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenASA

I december förra året stod det klart att The Advertising Standards Authority (ASA) inför nya regler i Storbritannien mot "skadliga" könsstereotyper i reklam. Det kan till exempel handla om reklam som antyder att en man eller kvinna inte klarar av att göra något på grund av deras kön, reklam som riktar sig till mammor som antyder att skönhet är en viktigare prioritet än att må bra psykisk, eller reklam som förminskar män för att de utför stereotypt "kvinnliga" sysslor.

Det nya regelverket började gälla i juni och nu har de första fällningarna kommit. Marketingweek rapporterar att det är biljätten Volkswagen och Mondelēz-ägda Philadelphia som blir de första annonsörerna som ASA slår ned på.

De akutella reklamfilmerna har väckt klagomål i Storbritannien sedan det blev känt att de nya reglerna skulle träda i kraft. I Volkswagens annons (se nedan) bygger fällningen på att den porträtterar män och kvinnor med starkt konstraterande egenskaper: männen i reklamen ägnar sig åt äventyrliga aktiviteter medan kvinnan porträtteras som omhändertagande och omsorgsfull.

I Philadelphias annons portätteras en man inte verkar kunna ta hand om sitt barn när han blir distraherad av en smörgås med varumärkets mjukost. Filmen har nu blivit borttagen från Youtube.

Samtidigt valde ASA att fria en kritiserad annons från Buxton, trots att den skildrar en kvinnlig balletdansös vid sidan av en manlig trummis och roddare (se nedan).

ASA hoppas att de första besluten inom det nya regelverket kommer visa vart gränsen går när det kommer till att skildra de olika könen i reklam.

– Vi hoppas att annonsörer kommer att titta närmare på annonserna för att lära sig vart gränsen går mellan könsstereotyper i reklam som inte anses vara skadliga och de som förbjuds med det nya regelverket, säger en talesperson från ASA till Marketingweek.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

VolkswagenASA

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.