Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Efter omorganisationen – en handfull lämnar Coop som utser nya chefer

Publicerad: 2 Oktober 2019, 13:53

Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop

Foto: Marc Femenia/TT

I samband med att Coop slår samman marknads- och kommunikationsavdelningarna väljer en handfull medarbetare att lämna. Samtidigt står det klart att Bodil Jönsson-Lindgren blir ny kommunikationschef medan Amer Mohammed blir chef för den nya avdelningen Digital.


Ämnen i artikeln:

CoopBjörn Larsson

I början på september rapporterade Resumé om Coops stora omorganisation som innebär att marknads-, kommunikation- och hållbarhetsavdelningen slagits samman till ett och samma affärsområde.

I samband med förändringen valde Coops kommunikationsdirektör Anna Rasin i koncernledning att sluta. Bodil Jönsson-Lindgren har utsetts till kommunikationschef och kommer rapportera till marknadsdirektör Björn Larsson. Hon har en lång bakgrund på Coop och har bland annat haft en roll som tf marknadschef och senast chef för format och butiksupplevelse.

Coop har dessutom tillsatt en egen enhet under namnet "Digital" som ska driva driva på företagets digitalisering. Till chef för den nya avdelningen utses nu Amer Mohammed. Han blir därmed ansvarig för att bygga upp den nya enheten – både med den digitala kompetens som redan finns på Coop idag och de nya talanger och kunskaper som kommer att behövas i framtiden.

LÄS MER: "Hon tar över ICA Reklam efter Gustav Martner"

På grund av samordningen av marknads- och kommunikationsavdelningen kommer även ett antal personer att lämna, enligt Björn Larsson under ett halvt dussin.

– Vi har inte lagt några varsel utan har försökt hitta andra typer av tjänster för de personer vars tidigare roller inte passade in i den nya organisationen. Det har gått bra, men en handfull medarbetare har valt att lämna, säger marknadsdirektör Björn Larsson.

I övrigt är han nöjd med omorganisationen.

– Vi vill jobba med förtjänad, köpt och egna medier i samma typ av organisation. Dessutom har vi ett stort digitaliseringstryck vilket innebär att vi måste styra om resurser åt det hållet. En del medarbetare från marknadskommunikation har gått över till Digital, och även en del av gänget som jobbar med digital utveckling.

Vad hoppas du ska bli effekten av sammanslagningen av marknad och kommunikation?
– Snabbare beslutsvägar och förhoppningsvist mer kreativ höjd och ännu bättre samarbete mellan marknad och kommunikation. Idag finns det kompetens på marknad som inte finns på kommunikation, och vice versa. Våra senaste mest framgångsrika kampanjer, som till exempel "Ekoeffekten" som vann i grand prix i Cannes Lions, var ett resultat av att marknad och kommunikation kom samman. Vi vill göra det till en del av det normala arbetsflödet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

CoopBjörn Larsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.