Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Efter "Spola Mjölken": Malmöföretaget bojkottar Oatly

Publicerad: 26 September 2019, 13:01

"Vi kan inte längre acceptera att det ena storföretaget efter det andra annekterar och kapitaliserar på ord, värderingar och strömningar som traditionellt sett varit förknippat med organisationer och människor som jobbat mot humanitära mål utan monetära vinstintressen" skriver restaurangkedjan Scandwich.


Ämnen i artikeln:

Oatly

Sedan Oatlys reklamkampanj "Spola Mjölken" släpptes har den tagit plats på ledarsidor, debattprogram och vållat stor uppmärksamhet i sociala medier. Åsikterna kring kampanjen har varit delade – kritiker menar att Oatly, som delvis ägs av ett investmentbolag kontrollerat av den kinesiska staten, inte har grund nog att stå på för sin kommunikation medan motparten uppskattar uppmaningarna om att gå över till en växtbaserad kost. Under gårdagen rapporterade Resumé att de samlade varumärkesefffekterna dock varit negativa.

LÄS MER: Negativ utveckling för Oatlys varumärke sedan "Spola Mjölken"

Nu väljer restaurangkedjan Scandwich att bojkotta Oatlys produkter. Scandwich, som specialiserat sig på lyxiga mackor, har restauranger i Malmö och Stockholm och har bland annat nominerats i Gulddraken.

LÄS MER: CD:n bakom Spola mjölken-kampanjen: "Vi gör ingen tracking, har aldrig gjort"

I ett pressmeddelande vänder sig bröderna och grundarna Johan, Oskar och Viktor Lind mot vad de menar är en kommunikativ godhetstävlan där "det ena varumärket efter det andra tävlar i vem som kan vara mest förljugen i sin kommunikation".

"Vi kan inte längre acceptera att det ena storföretaget efter det andra annekterar och kapitaliserar på ord, värderingar och strömningar som traditionellt sett varit förknippat med organisationer och människor som jobbat mot humanitära mål utan monetära vinstintressen. Oatly är det perfekta exemplet på ett företag som gjort denna förkastliga taktik till sin."

PODCAST: Oatly: Absolut risk för ny stämning efter "Spola mjölken"

Att Scandwich bojkottar Oatly lär inte drabba företagets plånbok nämnvärt, Scandwich skriver i pressmeddelandet att de var tredje vecka köper Oatlyprodukter för 99 kronor. Scandwich grundare Johan Lind säger till Resumé att de inte på något sätt vänder sig mot havremjölk eller en växtbaserad.

– Med "Spola Mjölken" slog Oatlys svansföring i taket. Det är ett fenomen som går igenom mycket av samtidens kommunikation och Oatly är på något sätt flaggbärare för det. Sälj hur mycket prylar ni vill men gör det inte under en flagg där ni framställer er själva som goda, berättar han.

Scandwich kommer framöver använda sig av det finska varumärket Kaslink Aitos havreprodukter istället för Oatlys.

LÄS MER: Oatly om mediestrategin bakom "Spola mjölken" – så får varumärket impact

"Missförstå oss rätt nu. Detta är inte inlägg i världens minst intressanta "debatt" – som Oatly för övrigt skapat – om Mjölk vs Havremjölk. Hahaha vuxna människor som pratar om mjölk. Nej, detta är ett inlägg i den icke existerande debatten varför vi helt plötsligt befinner oss mitt i ett paradigm där företag tillåts kapitalisera på någon sorts förvriden version av idén om Godhet. Det är också ett inlägg i den icke existerande debatten om hur mycket det suger att leva i en tid där integritet helt fallit ur vårt kollektiva medvetande." avslutar Scandwich pressmeddelandet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.