Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter storaffären: Nu lanseras Miltton Sverige

Publicerad: 18 September 2019, 12:20

Magnus Widgren, vd för Miltton Sverige.

Efter nära ett års arbete är integrationen klar mellan Miltton Labs och byrågruppen House of Friends, som köptes upp av den finska koncernen. För Resumé berättar vd:n Magnus Widgren om strategin för att växa i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Miltton Labs

Milttons verksamhet i Sverige startades upp 2015 av den finska kommunikationskoncernen tillsammans med Martin Borgs, André Assarsson och Fredrik "Feffe" Andersson. Under förra hösten lade bolaget ett bud på 90 procent av aktierna i House of Friends för 60 miljoner kronor.

I våras gick affären igenom och numera huserar Miltton Sverige samlar 83 specialister inom public relations, finansiell kommunikation, public affairs, digital design, AI, Martech, CRM, branding och analys i ett och samma hus på Skeppsbron i Gamla Stan. En utveckling av kraftsamling som man har sett på många håll i kommunikationsbranschen både lokalt (NoA, H&H Group och Publicis) och globalt (i synnerhet WPP).

– Miltton hade det vi saknade i form av förståelse för samhällsfrågor. House of Friends affär handlade om create & automate, att bygga ihop automatisering med kreativa varumärkesstrategier. Men man behöver kunskap om beslutsfattande, processer och lagstiftning för att inte sätta käppar i hjulet för kommunikationsstrategin, säger Magnus Widgren som fram tills förvärvet varit vd för House of Friends blir nu vd för Miltton Sverige. Han äger också 11 procent av aktierna i Miltton Sverige precis som creative directorn Arvid Svanvik.

Miltton Labs tidigare vd Gunilla Herlitz, den forne tidningsdrottningen inom Bonnier, är kvar i bolaget. Men i stället för en operativ roll, och klivit över till att bli styrelseordförande i Miltton Sverige.

– Hon är en fortsatt viktig pusselbit för oss som styrelseordförande, men hon har väldigt många andra uppdrag för att finna här i vardagen.

Fredrik "Feffe" Andersson, som i dag är den enda av grundartrion kvar i bolaget, har aktieinnehav i moderbolaget Miltton Group. Under de senaste åren har byrågruppen bland annat lyckats knyta till sig Maria Wetterstrand. Därutöver har Miltton Sverige tagit in nordiska uppdrag för American Express, Skistar och Tallink/Skilja samt kontot för Röda korset i Sverige.

– Vi är uppdelade i flera affärsområden, men själva poängen med Miltton i Sverige är att kunden ska komma till ett och samma ställe och sedan sätter vi ihop teamen utifrån de behoven som finns, säger Magnus Widgren.

Har ni skalat ner på personal?
– Hela tiden, vi skalar ner och skalar upp ständigt. Det är en del av affärsmodellen och sker organiskt. Vi lever i en jättetransformation. Det är därför vi har olika affärsområden. Den som har kunnande att rekrytera rätt data scientist har förmodligen inte kunnande att rekrytera rätt varumärkesstrateg och vice versa. Rekrytering är en av de främsta utmaningarna för branschen i dag.

Hur ser det ut med lönsamheten efter samgåendet?
– Lönsamheten är central för Miltton. Tittar man på koncernen historiskt så är det ett fantastiskt lönsamhetscase. Tillväxt är också viktigt, men det får aldrig ske på bekostnad av lönsamheten. Att bara visa svarta siffror är inte good enough. En bra marginal skapar utrymme för att ställa om erbjudandet i en snabbare takt och rekrytera rätt personer.

Vad har du för kravbild från ägarna?
– Den är ganska hård skulle jag vilja säga. Det är mycket angeläget att vi både har en hög nivå av lönsamhet och visar tillväxt.

Hur ser den långsiktiga visionen ut med Miltton Sverige?
– Sverige är en tillväxtmarknad. Det behöver inte ske genom förvärv. Vi är inte på jakt efter att förvärva bolag. I dagsläget har vi kompetens för att skapa de kommunikationslösningar vi eftersträvar. Det handlar snarare om rekrytering. Har vi två personer som är riktigt duktiga inom AI i dag behöver vi kanske bli fem personer. Men vi behöver inte köpa ett bolag för det.

Är ni ute och pitchar mycket nu första året?
– Vi har som sagt fått in ett antal nya kunder och en nyckelfaktor har varit att vi bjussar på vår kompetens genom att synas och stå på scenen. Att prata om det vi gör är ett väldigt bra marknadsföringsfönster både för kunder, men kanske framförallt som arbetsgivarvarumärke gentemot potentiella kollegor. Har man specialister med unik kunskap så är det bara att gå ut och visa det.

Koncernen är verksam inom det de själva väljer att definiera som det nya Norden, vilket inkluderar även Baltikum.

Vad driver den nordiska utvecklingen?
– Det är alltid kunderna. Till viss del finns det stora skillnader. Men det finns många uppdragsgivare som vill utanför den nationella kontexten och då är den nordiska marknaden ett rimligt steg, med local know how. Det är inte så att vi propsar på ett nordiskt erbjudande bara för att vi har en setup. Det börjar alltid hos kunderna och deras ambitioner. Men det är ett mervärde att kunna beskriva ett "new nordics" och vilken potential det finns i marknaden.

Miltton-koncernen har idag nästan 400 anställda i fem städer, Helsingfors, Stockholm, Tallinn, Bryssel och Washington D.C. 2018 omsatte koncernen ca 31 miljoner euro, med en tillväxt på 30 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Miltton Labs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.