Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Efter Thomas Cooks konkurs – Ving pausar all marknadsföring

Publicerad: 23 September 2019, 09:36

Vings marknadschef Claes Pellvik.

Foto: Wikimedia commons

UPPDATERAD. Den brittiska resejätten Thomas Cooks konkurs tvingar Ving att krishantera. Claes Pellvik, marknadschef på Ving, säger till Resumé att bolaget har pausat all extern marknadsföring – men att det ännu är för tidigt att säga hur varumärket kommer påverkas.


Ämnen i artikeln:

Claes Pellvik

Natten till måndag stod det klart att Vings ägare, den brittiska resekoncernen Thomas Cook Group, går i konkurs. Bolaget har befunnit sig i en rekapitaliseringsprocess och förhandlade om nödfinansiering. Kravet på företaget var att säkra nästan 2,4 miljarder kronor för att kunna nå en uppgörelse med långivare om ett räddningspaket, något som företagets ledning inte lyckades med.

Enligt The Guardian påverkas över 600 000 resenärer och tusentals jobb kan upphöra då Thomas Cook Group sysselsätter cirka 21 000 personer.

– Det är en fråga om djup ånger för mig och resten av styrelsen över att vi inte har lyckats. Jag vill be om ursäkt till våra flera miljoner kunder och tusentals anställda, leverantörer och samarbetspartners som har stöttat oss i många år, säger Thomas Cooks vd Peter Fankhauser i ett uttalande.

Konkursen innebär att alla Vinggruppens flyg ställs in under måndagen vilket kommer drabba över 3000 svenska resenärer.

Frågorna på Vings sociala medier är många och bolaget får både beröm och kritik i kommentarsfälten. Ving svarar de flesta med standardsvar med information om paketreselagen och resegarantin och framför allt med hänvisningar till en informationssida på Ving.se som man uppdaterar löpande när ny information kommer in. Där beskriver Ving hur bolagets resenärer påverkas av konkursen och hur de som är inbokade på en resa med Thomas Cooks Airlines ska agera.

LÄS MER: "Så ska SAS återskapa förtroendet efter pilotstrejken"

Vings marknadschef Claes Pellvik, som fick reda på Thomas Cooks konkurs i natt vid klockan 03.00, säger till Resumé att det ännu är för tidigt att säga hur Vings varumärke kommer påverkas av Thomas Cooks konkurs. För att hantera krisen har Ving mobilisierat alla interna resurser man har till att bemanna telefon, chatt och sociala medier.

– Hela företaget hjälps åt på ett fint sätt för att kommunicera med våra gäster på bästa sätt, säger Claes Pellvik i ett mail.

Hur hanterar ni er marknadsföring framöver? Kommer ni pausa eller styra om?
– Ja, för närvarande så pausar vi all extern marknadsföring och har en god dialog och hjälp kring detta från våra mediapartners.

Hur ser du på Vings chanser att överleva trots Thomas Cooks konkurs?
– Det är för tidigt att säga, men vi har varit ridit ur kriser förr i Vings 63-åriga historia och den nordiska verksamheten är och har varit mycket lönsam under många år.

Ving jobbar med reklambyrån Åkestam Holst och Dentsu Aegis på den svenska marknaden. På grund av ett stort fokus på inhouse har bolaget inte haft någon extern byråpartner sedan 2015 då man bröt med Forsman & Bodenfors. Så sent som i augusti i år valde man dock att inleda ett samarbete med Åkestam Holst, som gäller hela den nordiska marknaden och de lokala varumärkena Spies i Danmark, Tjäreborg i Finland och Ving i Norge.

I Åkestam Holsts uppdrag ingår att utveckla Vings strategiska kommunikation och därtill jobba tätt ihop med inhouse-byrån. Enligt plan ska de första enheterna från samarbetet visas i vinter.

Hur påverkar konkursen era byråsamarbeten?
– Det är för tidigt att säga.

Jan Ohlsson, journalist och flygexpert som länge följt branschen, säger till Di att en konkurs i Thomas Cook inte nödvändigtvis behöver innebära att också Ving kollapsar med en gång eftersom de nordiska verksamheterna i bolaget nämligen fortfarande är relativt lönsamma.

– Det kan hända att man rekonstruerar eller så kan det bli tal om uppköp. Jag tror att ett varumärke som Ving är alldeles för värdefullt för att försvinna, säger han.

Enligt Sifo reklammätningar köpte Ving Sverige under 2018 medieutrymme för 118 miljoner kronor brutto, med tv som huvudmedium.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Claes Pellvik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.