Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Electrolux letar byrå till samlat varumärke

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Sedan en tid tillbaka pågår ett varumärkesarbete inom Electrolux, att rensa i floran och samla de flesta under varumärket Electrolux. Därför ser man också över sina byrårelationer.


I dag arbetar Electrolux med ett flertal byråer: bland annat med lokala byråer för lokala varumärken, medan Grey-nätverket arbetat globalt med Electrolux dammsugare och Bartle Bogle Hegarty arbetat med vitvaror. Nyligen skrev Electrolux ett nytt globalt kontrakt med BBH, som nu gäller varumärket AEG. Electrolux har också fram till nu varit en viktig kund för svenska Grey Monentum, som gjorde ett omfattande arbete med lanseringen av dammsugaren Trilobite för ungefär ett år sedan.- Vi fokuserar nu på Electrolux som huvudvarumärke, och därför letar vi efter ett nytt byrånätverk, säger Mats Rönne som är ansvarig för varumärkesarbetet på Electrolux. Vi vill ha en homogen bild av vad varumärket står för.Eftersom det är ett komplext uppdrag, vill Electrolux helst ha ett nätverk som har erfarenhet av liknande uppdrag. Och har goda referenser. Sedan i somras har Electrolux gjort en inventering av alla stora internationella nätverk. Kvar i utvärderingen finns nu fyra: Grey, Lowe, J Walter Thompson och Young & Rubicam. Uppdraget gäller Europa och Nordamerika, och kravet på nätverket är att man ska vara starka på rätt marknader. En kombination av strategi, kreativitet och genomförande är vad Electrolux letar efter hos nätveken, och en förmåga att förstå komplexiteten i uppdraget.Nätverkens presentationer kommer att ske i Stockholm senare i höst. Beslutet fattas före årsskiftet, berättar mars Rönne. Electrolux har heller inga preferenser på var nätverkets "huvudbyrå" ska ligga, det får nätverken själva bestämma. Så länge man får rätt service och kompetens på de marknader som är viktiga, enligt Mats Rönne.Hur stort uppdraget är kan Mats Rönne inte säga.- Det är svårt att beräkna vad vi gör och vad det är återförsäljarna gör, säger han.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.