Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Elisabeth Trotzig blir Reklamombudsman

Publicerad: 13 augusti 2008, 06:26

Elisabeth Trotzig blir Sveriges första Reklamombudsman. Hon lämnar vd-posten för Institutet för reklam- och ­mediestatistik, IRM.


Elisabeth Trotzig.

Redan i juni kunde Resumé berätta att Reklamombudsmannen skulle bli en kvinna. Reryteringskommittén arbetade då med två namn, båda branschkvinnor med juridisk bakgrund.   Ett av namnen var alltså Elisabeth Trotzig, vd för IRM.

I den positionen har hon fungerat både som prognosmakare och analytiker av medie- och reklammarkanden. Den första Reklamombudsmannen är med andra ord väl insatt i reklamens samhällsekonomiska betydelse.

Elisabeth Trotzig har närmare 20 års erfarenhet som köpare, säljare och analytiker av reklam. Hon är utbildad jurist.

RO ska ersätta både Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam och Marknadsetiska rådet.  
– Det är ju fantastiskt att få vara pionjär på ett jobb som innebär en kraftsamling. Det ska bli både spännande och bygga upp och bidra med egna erfarenheter, säger hon till Resume.se.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.