Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 18 december 2018, 14:36
Tellus satsat på årets julklapp; det återvunna plagget, och lanserar "hållbar merch" – en serie återvunna vardagskläder.
Varje plagg är hämtat från en spelare i lagets garderob. Ingår gör även en unik historia berättad i en hangtag och ett fastsytt specialdesignat märke.
– Bara i USA säljs supporterartiklar för över 100 miljarder kronor varje år, vilket gör
elitidrotten till en del av problematiken. Vi ville skapa något unikt för våra fans och
samtidigt väcka frågan kring elitidrottens ansvar i det här, säger Daniel Eiderbäck,
marknadschef i Tellus Bandy, i ett pressmeddelande.
Kollektionen finns att köpa på alla Tellus Bandys hemma matcher på Zinkendamms IP på Södermalm i Stockholm samt på facebook.com/tellusbandyshop. Tjugo procent av försäljningen kommer gå till välgörenhet.
– Supportrar har ett unikt förhållande till spelare. Matchtröjor använda av spelarna
själva är därför ovärderligt för många fans och kan auktioneras ut för tusentals
kronor. Samtidigt har vi ju precis som de flesta andra i Sverige kläder vi inte
använder så ofta i våra vardagsgarderober, kommenterar Aksel Örn Ekblom, spelare i Tellus Bandy.