Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Elles prestigetriumf

Publicerad: 7 Oktober 2008, 06:39

Advertising Age och Media Week har gjort var sin tio-i-topplista över USAs mest framgångsrika magasin. Bara Elle finns med på båda listorna.


Ella hamnar högt på topplistorna både hos Adage och Media Week.

Adages lista toppas av, engelska, The Economist medan Mediaweek har Better Homes & Gardens på första plats.

Ingen av ettorna finns med på den andras lista.

Förklaringen är att tidningarna har olika kriterier för sina listningar.

Adage kör med hård fakta som procentuell ökning av antal annonssidor, upplageuppgång, lösnummerförsäljning, affärsutveckling och uppmärksamhet (buzz).

Mediaweek bedömer i stället hur bra magasinen är på att utveckla sina varumärken. Hur bra de är på att ta steget över till andra mediekanaler och kommersiella partnerskap.

The Economist blev alltså årets magasin hos Adage. Det är plus i alla mätbara kategorier och under året har den engelska tidningen satsat på att etablera sig på den amerikanska marknaden. Det som imponerar på Adage är att medan de amerikanska nyhetsmagasinen lägger all kraft på att profilera sina skribenter vågar The Economist lita på sitt innehåll.

Och på Mediaweeks förstaplats ligger den i Sverige mindre kända Better Homes & Gardens. Det som gav topplaceringen är magasinets förmåga att använda sitt varumärke på flera ”plattformar”. Vilket betyder att BH&G säljer mer än 500 av sina egna produkter på Wal-Mart, har vinklubbar, internationella editioner, eget tv-program och en ny husmäklarverksamhet.

Det är alltså skillnad på listornas utgångspunkter. Men på båda listorna finns Elle på andra respektive tredje plats. Vad båda tidningarna lyfter fram är hur Elle lyckats att kapitalisera på modedesign-realityn Project Runway. Annonsförsäljningen har ökat med drygt 5 procent och prenumerationsförsäljningen ökar medan konkurrenterna minskar. Elle är framgångsrika på e-handel och har lyckat samarbete med flera butikskedjor.

Lika intressant som tidningarna på listan är de som inte finns med. Vogue, GQ och Wired har till exempel hamnat utanför.

Advertising Ages topplista

1 The Economist

2 Women´s Health

3 Elle

4 Every Day with Rachael Ray

5 National Geographic

6 Fast Company

7 ew York

8 People Stylewatch

9 House Beautiful

10 Condé Nast Traveler

Mediaweeks topplista

1 Better Homes & Gardens

2 Elle

3 Men's Health

4 Real Simple

5 Gourmet

6 Martha Stewart Living

7 People

8 InStyle

9 Entertainment Weekly

10 Cosmopolitan

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.