Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ellos och Jotex kritiseras – kan ha brutit mot lagen

Publicerad: 2 december 2021, 10:31

Genom att ha kreditbetalning som förstaval kan Ellos group bryta mot betaltjänstlagen, menar Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

EllosKonsumentverket

Enligt brev till vardera näthandlarna som Svenska Dagbladet har tagit del av kritiserar Konsumentverket att kreditbetalning presenteras som första alternativ för kunder. Enligt KO ligger kreditbetalning som första alternativ, och när kunden väljer ”ändra” presenteras delbetalning, och först som tredje alternativ kortbetalning.

Det strider mot de nya reglerna som bestämdes under 2020 i betaltjänstlagen. Enligt lagen så får kreditbetalning inte vara ett förval, om det finns andra betalsätt:

”Om en konsument som köper varor eller tjänster online kan välja ett betalningssätt som innebär att en kredit inte lämnas, ska betaltjänstleverantören se till att ett sådant betalningssätt visas först. Ett betalningssätt som innebär att en kredit lämnas får inte heller vara förvalt om det finns andra betalningssätt.” (från Lag om betaltjänster, 7 a kapitel, 1 §)

Enligt Konsumentverket strider Ellos och Jotex kassaupplägg därför mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig. Tidigare granskningar som SvD har gjort visar att Ellos group, som äger både Ellos och Jotex, tjänar ungefär 300 miljoner kronor på att göra reklam för krediter.

Svar till KO skulle inkommit den 30 november, men bolagen har bett om anstånd och får ytterligare ett par veckor på sig att svara, enligt SvD. Till tidningen kommenterar Ellos Groups finanschef Johan Stigson följande via mejl:

”Vi har tagit emot ett brev från Konsumentverket och håller nu på att sätta oss in i ärendet. Vi kommer givetvis att svara Konsumentverket och bistå dem på alla sätt vi kan.”

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

EllosKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.