Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Eminems hyllning ger Åbro jackpot

Publicerad: 26 Februari 2008, 12:51

Det är sju år sedan Eminem greppade en Åbroflaska och spelade in en reklamfilm för det svenska ölmärket. Men efter att klippet lagts upp på YouTube och uppmärksammats av Fredrik Strage har klippet fått 45 000 klick. – Vi är jäkligt nöjda, det är professionellt gjort, säger ”Ey, Bro:s” vd Henrik Dunge.


På Dn.se har Fredrik Strage en nedräkning med de 100 bästa rockögonblicken på YouTube.
Häromveckan kom turen till nummer 53 – ett sju år gammalt klipp från Eminems turné i Sverige, där hiphopstjärnan hittar en flaska Åbro, som han tror uttalas ”Ey, Bro”. Klippet lades ut på YouTube häromveckan och har sedan dess fått 45 000 klick.

– Som gratisreklam är det inte helt fel. Det är helt klart så man ska göra en reklamfilm, och det är framtiden också, att man lägger upp sina filmer på YouTube, säger Åbros vd Henrik Dunge.

Strage frågar sig varför Åbro inte har köpt loss klippet från upphovsmännen. Men det är inte aktuellt. Alkohollagen gör att Åbro inte får använda klippet som reklam – det är Åbros starköl som Eminem och hans vänner marknadsför i reklamfilmen.

– Vi skulle kunna köpa loss det men vi kan inte använda det kommersiellt i de flesta reklammedier. Samtidigt är spridningseffekten redan så stor redan så vi behöver inte göra något.

Vad säger ni om Eminem som talesperson för Åbro?

– Jag gillar hans musik, sedan är det alltid så med sportkillar och musiker att allt de gör är inte rätt, säger Henrik Dunge.

I klippet medverkar Proof, som var medlem i Eminems kollektiv D12. Han sköts till döds av en dörrvakt på en bar på 8 Mile Road i Detroit efter att ha skjutit en arméveteran i huvudet och sedan slagit honom i huvudet.

Ni ska inte haka på filmen och lansera Åbro som Sveriges hiphop-öl?
– Grejen är att vi har sponsrat Hultsfredsfestivalen i 21 år – så äntligen har det gett effekt!

När såg du klippet första gången?
– För 14 dagar sedan. Det har ju fått en raketspridning. Jag vet inte om det bara är på grund av Strage, alla kanaler spelar nog in.

Skulle ni kunnat lyckas med något liknande på egen hand?

– Det är ju många företag som lägger upp ”inofficiella” reklamfilmer. Här är vi inte inblandade över huvud taget men vi är jäkligt nöjda. Slutklämmen, den är professionell.

Om du skulle omsätta det här i pengar – hur mycket är uppmärksamheten värd?

– Ingen aning, skulle jag sätta en siffra skulle väl Fredrik Strage komma och kräva gratis öl i ett par år.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.