Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

En av tio kronor går till utomhus

Publicerad: 11 Juni 2019, 07:09

I jämförelse med samma period förra året sjönk medieinvesteringarna i maj med 4,8 procent. Mest backar bio som visar upp en negativ tillväxt på 37,4 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Merparten av kategorierna i Mediebyråbarometern backar, värst är fallet i bio, dr/annonsblad och populärpress. Den sistnämnda kategorin har i år en ackumulerad negativ tillväxt på 22,1 procent.

Men det är inte enbart nedåt. Utomhus/trafikreklam fortsätter sin positiva trend och har en tillväxt på 14,2 procent i jämförelse med samma period förra året.

– Från en rekordmånad i april till en något ljummare maj, dock bör vi ha i åtanke att jämförelsetalen i maj 2018 är starka. I jakten på räckvidd är utomhusmediet den stora vinnaren som även i maj ökade. Denna gång med hela 14,2 procent - återigen ett all time high för kategorin. Ackumulerat har utomhus/trafikreklam ökat med 8,8 procent och tar nu 10,2 procent i andel av medieinvesteringarna. Föregående år var den andelen 9,3 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Totalt handlades det medieutrymme för 1,2 miljarder kronor i maj.

– Som vi tidigare har konstaterat verkar tillväxten för de digitala mediekategorierna ha mattats av det under det senaste året. I maj minskade de digitala köpen med 2,2 procent - trots att digitala medier tar andelar. Andelen digitalt ligger ackumulerat på 35,6 procent - en ökning om 2 procentenheter från samma period 2018. Samtliga digitala mediekategorier minskar - förutom online video som tangerar intäkterna från maj 2018. TV gör den sämsta maj sedan 2014. En delförklaring är att hockey-VM under maj sändes av SVT och inte i en kommersiell kanal som i 2018. Men det är inte hela sanningen. Ett stadigt fallande tittande i kombination med kraftigt höjda priser har sannolikt gjort att annonsörer och byråer har sett över hur man effektivt når hög räckvidd, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.