Nyheter
En bok jag skulle vilja skriva men inte kommer göra…
Publicerad: 16 augusti 2023, 07:39
Daniel Collin.
Resumés bloggare Daniel Collin ger bort en idé till en bok han gärna skulle vilja läsa.
DC
Daniel Collin
Jag har alltid (nåja – länge) velat skriva en bok.
En dag kommer jag kanske att göra det, vem vet?
För ett antal år sedan hade jag en idé jag fortfarande tror på, men inte kommer att skriva:
Boken ”Brand Transfusion” med lika mycket HR- som marknadsavdelningar och VD:ar som tänkta läsare.
Den skulle handla om hur företag vilka lyckas få sina medarbetare så lojala och engagerade att de liksom har företagets varumärke i blodet är de företag som lyckas bäst.
Lite som när Harley Davidson blir exemplet där kunderna är så lojala att de tatuerar in logotypen på armen.
Fundamentet i boken skulle vara vikten av en bra företagskultur – med målande, inspirerande berättelser om lyckade sådana.
Och såklart en lista på nödvändiga ingredienser för en bra kultur.
Det goda ledarskapet skulle få minst ett par kapitel (för vem älskar ett företag där chefen är en idiot?).
Det hjälper liksom inte att varje vecka fylla i en pulsmätning om trivsel och stress när vi är på ett ställe vi inte vill vara.
Den skulle också ha ambitionen att ge internmarknadsföring en rejäl comeback.
Lyfta fram medarbetarna som företagets viktigaste målgrupper för den externa reklamen.
Stolta medarbetare känner och tar ansvar. Så är det bara.
Motsatsen är förkastlig och händer – ju – faktiskt då och då.
För mig personligen har det alltid varit viktigt att ”bli ett” med företaget jag jobbat för.
Det har också i ärlighetens namn varit lätt, dels för att jag haft förmånen att jobba på bra företag med bra människor och dels för att jag bestämt tidigt för att identifiera mig med företaget och varumärket.
Så om någon annan vill skriva boken ”Brand Transfusion”: varsågod!
-Blir den bra kommer det säkert bli möjlighet att göra föreläsningar baserat på den 🙂
Men vad handlar denna text om, förutom att ge bort en bokidé?
Jag är inte helt säker själv, men tror att det handlar om att stänga vissa dörrar och prioritera bland alla roliga saker jag vill göra.
Plus att jag tycker att det vore kul och värdefullt att en sådan bok blev skriven.
Jo, den handlar väl också lite om sätta tankar i huvudet på om du gör vad du kan för att skapa och vara på ett företag du är stolt över.
Det blir nämligen så mycket lättare att gå till jobbet då.