Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

En Book på resan

Publicerad: 1 Mars 2012, 10:30

Den populäraste sysslan då vi åker tåg är att läsa. Tidskriften Book, en bilaga till gratistidningen Kupé, vill därför bjuda resenären på ny läsning. Book är en av de nominerade till Resumés pris Bästa nya tidskrift.


Ämnen i artikeln:

Bästa nya tidskrift

Den svenska genomsnittsresenären är en gift 35-45 årig storstadskvinna utan barn som åker i andra klass. Innehållet i Book, Kupés specialbilaga, ska vara anpassat till just henne. Book har i nuläget kommit ut i ett nummer, men då Resume.se intervjuar Claes Salomonsson, chefredaktör och ansvarig utgivare så berättar han att två nummer till är på gång.

SJ:s tidigare reklam "En angenäm stund på tåget" tycker Claes Salomsonsson matchar Books huvudsakliga funktion och roll till läsaren:

– Bokläsning är något SJ:s resenärer ägnar sig åt då de åker tåg. Sju av tio resenärer sitter med en bok, säger Claes Salomonsson.

Nordiska tidningsbolaget var de som kom med idén till Book som en bilaga till gratistidningen Kupé. Claes Salomonsson och SJ nappade direkt på idén och första numret blev en test som marknadsfördes genom utdelning på bokmässan i Göteborg i fjol:

– Varannan person som gick förbi tog en Book, säger Claes Salomonsson. Nu i maj är det den stora bokbytardagen, jag hoppas att ett nytt nummer av Book kan komma ut lagom till dess. SJ har gått in som sponsor så någonting kommer också ske på tågen under dagen, fortsätter Claes Salomonsson.

Tidskriften Book är ett samarbete mellan SJ och Nordiska Tidningsbolaget. Förlagen Albert Bonniers Förlag, Bonnier Fakta, B. Wahlströms Bokförlag, ICA Bokförlag, Damm Förlag, Forum, Nordstedts, Piratförlaget, Rabén & Sjögren och Wahlström & Widstrand samt återförsäljarna Akademibokhandeln och Adlibris.

Förlagen låter Books läsare smygläsa avsnitt från nya böcker och återförsäljarna ger läsaren möjlighet att köpa boken som Book skrivit om till rabatterat pris. En win win.

De nästkommande Book kommer likna Kupé mer till utseendet, då tidningen är en bilaga är det viktigt att läsaren förstår att Book faktiskt hör till Kupé:

– Man måste kunna se att Book är en bilaga till Kupé, men formatet kommer vara det samma. Så får vi ses om det blir samma succé, säger Claes Salomonsson.

Om du skulle beskriva Book med tre ord?
– Då skulle jag säga snygg, skön och SJ. Den är modern och sticker ut, en liten udda fågel och det känns jäkligt bra. Den passar in hos SJ, avslutar Claes Salomonsson med ett skratt.

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

Bästa nya tidskrift

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.