Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"En drömvärvning"

Publicerad: 17 juni 2009, 08:02

Mikael Marcimain, regissören av både Lasermannen och Upp till kamp, är B-Reel Films första rekrytering.  – En drömvärvning, säger Fredrik Heinig, producent på B-Reel film.


Ämnen i artikeln:

B-Reel filmMikael Marcimain

Mikael Marcimain.

När Resumé för ett par veckor sedan kunde berätta om St Pauls och B-Reels nya gemensamma satsning på ett renodlat reklamfilmsbolag– B-Reel Film – var målen högt ställda.  
Bolaget skulle från första dagen arbeta internationellt, med erkända regissörer knutna till B-Reels kontor i Stockholm, London och New York.
– Vi ska knyta till oss några nya regissörer, såväl i Sverige som utomlands.  Det här är en stor satsning eftersom vi är övertygade om att det här är nya sättet att jobba med reklamfilmsproduktion, förklarade Fredrik Heinig, vd för St Paul och producent för B-Reel Film.

Nu kan det nystartade bolaget presentera sin första rekrytering. Och det är inte vem som helst: Mikael Marcimain är en av de senaste årens mest uppmärksammade och prisade svenska regissörer. Han är kanske mest känd för tv-serierna Graven, Lasermannen och Upp till kamp.
– Det är förstås en drömvärvning för oss, Mikael har en unik ton och precision som regissör, säger Fredrik Heinig.  

B-Reel Film och Mikael Marcimain har fört samtal under en tid.
– Det är vi som tagit initiativet. Mikael börjar formellt arbeta för oss i augusti, säger Fredrik Heinig.
– Hos oss får han också chansen att växla mellan drama hos St Paul och reklam hos B-Reel Film.
Tidigare har Mikael Marcimain tillhört Chamdin Stöhr där han bland regisserat filmer för IQ-kampanjen, Bredbandsbolaget och SPP Pension.
– Det är framför allt möjligheten att få arbeta internationellt som lockar, förklarar han steget över till B-Reel Film.
–  Jag gillar också vad jag sett, särskilt Hotel 626 har imponerat på mig. Det visar också hur man kan jobba med film på webb. Jag tycker att webben blir allt intressantare eftersom den öppnar upp för nya format – oavsett genre, säger han

Mikael Marcimain har relativt liten erfarenhet från reklamfilm, trots att han arbetat som regissör under större delen av 2000-talet.  
– Det är bara de senaste 1,5 åren som jag jobbat med reklam. Det har varit nyttig utmaning att berätta historier i så komprimerade format som en 30 sekunders spot, säger han.

Hans senaste uppdrag som reklamfilmsregissör är en serie filmer för franska youghurt-tillverkaren Yoplait, på uppdrag av Peacock. Den första filmen rullar redan.
Mikael Marcimain visar upp flera kommande filmer ur serien. Bildspråket och scenerna har tydliga referenser till klassiska franska filmer från 60- och 70-talen, socialrealistiskt avskalat.
Det är hantverkskickligt och mycket snyggt filmat. Och man anar en finurlig ramhistoria om otrohet som håller samman filmerna.
– Ungefär som Robert Altmans Shortcuts, förtydligar Fredrik Heinig.

Men det blir inte bara reklamfilm för Mikael Marcimain den närmaste tiden. Han arbetar just nu med sin första långfilm som, om allt går enligt planerna, blir färdig under nästa år.
Han suckar när han får frågan om handlingen, han vill inte avslöja mer än att det handlar om en ”ambitiös politisk thriller”.
– Det är ett projekt som sker helt utanför St Paul och B-Reel film, understryker han.

Mikael Marcimain rekommenderar följande regnfilmer i sommar

- De 400 slagen –  François Truffauts debutfilm
   - Gudfadern– Francis Ford Coppola maffiaepos
   - There Will Be Blood –  Paul Thomas Anderson om de första oljemagnaterna

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

B-Reel filmMikael Marcimain

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.