Nyheter
En grön och mystisk kraft när Max lanserar sin nya meny
Publicerad: 17 maj 2023, 12:01
Med inslag av science fiction och meta fortsätter Max att pusha för grönt tillsammans med Åkestam Holst.
Budskapet när Max lanserar sin nya meny Supreme Green är att den smakar så bra att den gör grönt till en självklarhet. Kampanjen är den senaste i kedjans arbete med att förändra synen på gröna burgare.
– I allmänhet nämns grönt fortfarande ofta bara som ett ”alternativ” till kött. Det är dags att låta grönt ta en självklar plats i konsumenternas medvetande, säger Max CMO Maria Ziv i ett pressmeddelande.
Den nya kampanjen bygger också vidare på där Max senaste stora lansering våren 2022 som enligt pressmeddelandet bidrog till ökad försäljningen av kycklingprodukter med nästan 60 procent i Sverige, cirka 200 procent i Polen och cirka 140 procent i Danmark. Då lanserades kycklingmenyn Grand Chicken under parollen ”Nu förändras allt. För gott.”, en fras som även dyker upp i den här kampanjen. Men nu med tillägget ”Igen.”.
Huvudmedia är även för denna kampanj är det utomhus med stora format och precis som tidigare rymmer enheterna ett inslag av meta då dessa även letar sig in i andra delar av kampanjen. I filmen ser man till exempel hur människor reagerar på den reklam de själva är en del av.
Utöver tv, bio och utomhus går kampanjen även i radio, poddar, sociala medier, på Tiktok och i egna kanaler från och med vecka 20. Kampanjen smygstartade redan i mitten av april då Max i en mix av utomhus, print, nativeartiklar, influencer-/kreatörs-samarbeten och sociala medier lyfte det man kallar ”Gröna funderingar”.
–Med Gröna funderingar ville vi väcka frågor och lyssna in vad konsumenterna tänker om varför grönt inte är en självklarhet och varför växtbaserad och vegetarisk mat blir jämfört med animaliskt protein i smak, textur och så vidare, säger Linus Blom head of brand strategy & planning på Max i en kommentar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Max Burgers:
Maria Ziv – Chief Marketing Officer
Linus Blom – Head of Brand Strategy & Planning
Conny Fast – Head of Inhouse
Cecilia Taipale – Head of Media & Digital Marketing
Marita Wengelin – Head of Communications
Alexandra Törnqvist – Social Specialist
Helena Stenqvist – PR Manager
Lovisa Haeger – PR Specialist
Åkestam Holst NoA:
Hugo Wallmo – Art Director
Petter Nylind – Copywriter
Jessica Morales – Projektledare
Matilda Helsing – Produktionsledare
Lena Birnik – Produktionsledare
Leila Widgren – Producent
Simon Bäckelin – Strateg
Anna Olivemark - Head of Content & Social Media
Johnny Wettergren - Social Media Specialist
JMW Golin:
Tobias Sikström & Ebba Carlsson – Projektledare/PR-specialist Björn Mellstrand – Strateg/rådgivare
Joakim Karlsson – Creative Director
Samuel Garlöv – Creative Director
Lova Schöldsten-Hjertberg – PR-specialist
Rasmus Forssberg – SoMe-specialist
Louise Leo – Rådgivare
Hear:
Jochum Forsell – Kundansvarig/strateg
Nicklas Grundström – Print/OOH specialist
Julia Ehrencrona – Digital strateg
Olivia Edström – Social media specialist
Per Gustafsson – Broadcast specialist
Lisa Backlund – Projektledare
Malin Santonen – Media manager
Bleck – Produktionsbolag
Tobias Granström – Regissör
Stellan Runge – DoP
Jakob Berlin – Producent
Sofia Swahn – Executiv producent
Wille Rising – Online och VFX
Fredrik Sundberg, PLOP – Ljud
Simon Pontén – Klippare