Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

En riktigt smutsig kampanj

Publicerad: 21 Augusti 2009, 07:15

Inom politiken är det vanligt med så kallad ”dirty campaigning”. Reklambyrån Röjning ger begreppet en ny innebörd i en kampanj för Fjällräven. Handbollsklister, en sopstation och en av Sveriges mest trafikerade vägar gör jobbet.


Ämnen i artikeln:

FjällrävenGöran BrobergRöjning

Kampanjen var relativt obegriplig i måndags morse. Foto: Röjning.

Det var för drygt ett år sedan reklambyrån Röjnings vd Göran Broberg fick idén till kampanjen som nu syns på utomhustavlor i Stockholm. Han var på Tensta Konsthall och en konstnär hade använt schabloner och klister på en vit vägg.

Handbollsklister och schabloner används för att få fram budskapet. Foto: Röjning.

Först syntes ingenting, men i takt med att utställningen pågick revs damm och smuts upp och budskapet kom fram.

Den här idén borde gå att göra även kommersiellt. Frågan var bara hur man skulle göra det.
– Jag är gammal handbollsspelare och kom på att man kunde använda handbollsklister.

Nästa steg var att hitta ett ställe där utomhustavlorna definitivt skulle dra åt sig smuts.
– Det blev Huddingevägen vid sopstationen. En av Sveriges mest trafikerade vägar. Vi lyckades övertala JC Decaux att få tillgång till de två tavlorna under veckan, säger Göran Broberg.

Innan arbetet med kampanjen kunde börja blev Göran Broberg stoppad av polisen.

Kampanjen görs för kunden Fjällräven. Temat är ”Du mår bra av en nypa frisk luft ibland”. I måndags var den vänstra stortavlan helt vit och på den högra var ett tält. Men undan för undan har budskapet vuxit fram tack vare utsläppen.

Men när kampanjen kom från tryck blev det en besvikelse.
– Tryckaren tyckte att det var konstigt att beställa en helt vit stortavla, så han hade lagt in ett tält på den andra också för säkerhets skull.

I måndags var det dags att sätta upp stortavlan. Men även då blev det problem.
– Plötsligt var vi omringade av polisen. Det visade sig att de skulle göra en trafikkontroll, så vi fick börja med en alkoholtest. Sedan blev vi släppta, men de undrade nog vad vi var för några som var ute och körde med en stege på morgonen.

Idag, torsdag, syns budskapet i kampanjen ganska tydligt.

Sedan var det bara att ta fram schablonerna och börja spreja med klistret. Och nu några dagar senare har budskapet blivit riktigt tydligt.
– Lyckligtvis fungerade det. Jag vill också tacka Fjällräven för modet att prova om det fungerar och för att sälja friskluft till svenskarna.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.