Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"En styrkeuppvisning"

Publicerad: 28 augusti 2009, 06:12

En stolt och nöjd Lena K Samuelsson visar runt i sidverkstan några dagar innan omgjorda Svenskans­ premiär i morgon: – Allt det här gör vi mitt i värsta krisen. Utan några guruer utifrån. Det är en styrkeuppvisning.


Ämnen i artikeln:

Lena K SamuelssonSvenska DagbladetGunilla Asker

Gunilla Asker vd och Lena K Samuelsson chefredaktör på Svenskan. Foto: Staffan Löwstedt, Svenska Dagbladet

Den 19 februari 2006 var en bra dag, minns vd Gunilla Asker:
– Då lanserades bilagorna N och K. Deras varumärken satt direkt. Jag har faktiskt inte hört någon kritik mot dem sedan dess.
Svenskan hade då haft några särdeles tuffa år, då de sedvanliga sparkraven hade kryddats med hot om nedläggning. Tidningen behövde förnyas och en läsarundersökning hösten 2005 visade föga överraskande att fördjupning och helg­läsning toppade önskelistan.

– Vi öppnade för helgprenumerationer och fick 12 000 nya läsare att pröva, berättar Gunilla Asker. En stor del av dem har senare konverterats till helkunder.
Sedan dess har Svenskan i stor sett hållit upplagan runt 200 000-strecket med två av tre prenumeranter i Storstockholm, men priset har höjts och prenintäkten ökat.
Får två år sedan genomfördes ett grundläggande varumärkesarbete för att definiera vad Svenskan är för läsare, annonsörer, anställda och omvärld. Därifrån togs steget att utveckla tidningen och webben.

Den minst sagt fullmatade sajten (”säg du rörig”, inflikar vd smått roat) har redan rensats och stramats upp. Tidningen får sitt renare utseende i morgon.
– För ett år sedan visade vårt varumärkesarbete att både läsare och annonsörer ville att vi utvecklade helg­tidningarna, säger Gunilla Asker. Under veckan ville de ha nyheter och förståelse.
Fredagsmagasinet Min Helg som lanserades 2007 lades ner till midsommar. Det var en kombination av mat-, livsstils- och tv-bilaga med köpstarka kvinnor som främsta målgrupp. I stället kommer magasinet K att ersätta kulturdelen fredag till söndag.
– K blir en kombination av kultur och livsstil, säger Lena K Samuelsson. På fredag mat och nöjen inför helgen, på lördag litteratur och shopping och på söndag lite bredare med bland annat resor. N har nästan 50 procent kvinnliga läsare, där tar vi nu in mer privatekonomi.

Vardagstidningen struktureras om för att bli tydligare och får en helt ny layout:
– Där har vi en väldigt stark plattform, så vi gör inga enorma förändringar, säger Gunilla Asker.
– Vi har haft en öppen process och har testat idéerna på såväl annonsörer som mediebyråer och fokusgrupper av läsare. Annonsörer och läsare tyckte förvånansvärt lika. Vi har fått många bra inspel, till exempel att nyhetstidningen måste bli ännu vassare.
– Det här är ett skolboksexempel på hur vi jobbar med det redaktionella och kommersiella sammantaget, säger Lena K Samuelsson.

Bakom omgörningen finns tidningens 3.0-grupp som har letts av en trojka med helgchefen Ann Axelsson, redaktionschefen Martin Jönsson och förre utvecklingschefen Bo Hedin som nyligen lämnade tidningen. De har stämt av förändringarna med webbchefen ­Fredric Karén:
– Vi kommer att fortsätta lägga ut det mesta på webben, säger Lena K Samuelsson. Vi löser inte de komplikationer som finns mellan gratis på nätet och betalt på papper genom att låsa in material.
– Vi kan inte blicka bakåt och slå vakt om det gamla, utan måste se framåt och skapa något nytt. Det är ingen idé att gnälla över krisen, den skapar nya möjligheter och det blir man triggad av. Det är kul att göra den här satsningen just nu, det är en styrkeuppvisning.

Fotnot: Artikeln var publicerad i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.