Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

En tid för eftertanke

Publicerad: 16 februari 2011, 14:21

Sedan i höstas har arbetet trappats upp för DN: s utrikesredaktion. Med DN Världen får läsaren möjlighet till längre och djupare texter i ett allt snabbare nyhetsflöde. Nu har redaktionen chans att ta hem tidskriftsallsvenskan.


Ämnen i artikeln:

Tidskriftsallsvenskan

I samband med oroligheterna i Egypten har telefonen gått varm hos DN: s utrikesredaktion. Inte så konstigt att läsarna hör av sig. Läsarundersökningar har visat att 8 av 10 DN-läsare är intresserade av utrikesnyheter. Pia Skagermark har med tiden märkt att det berättande reportaget allt mer fått stryka på foten till förmån för krigsrubriker och explosiva nyheter. Det var så idén till DN Världen kläcktes.

– Vi visste att våra läsare var intresserade av utrikesmaterial. Ofta är det de snabba och explosiva nyheterna som får genomslag. Med DN Världens format har vi möjligheten att verkligen satsa på ett gediget bildmaterial och längre reportage, berättar Pia Skagermark.   

Varför behövs DN Världen?

–  Vi lever i en oerhört komplex värld och det mesta som når ut är snabba och rappa nyheter. Det ska det också vara. Men vi måste också berätta om långsamma f  örändringar, säger Pia Skagermark.

Vilka egenskaper bör en tidskrift ha?
–  När vi planerade DN Världen ville vi göra en tidning som vi själva ville läsa. Generellt spelar det ingen roll vilket tema ett magasin behandlar behandlar, tycker jag  . Det gäller att hitta den journalistiska nerven.

Har du själv några tidskriftsförebilder?

–   Jag fyller 50 först i vår, men har under flera år tid läst M Magasin som riktar sig till 50-plussare. Amelia Adamo har förmågan att fånga intressanta ämnen.

FAKTA

Upplaga: ca. 310 000

Periodicitet: 12 nr/år

Förlag: Bonnier

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tidskriftsallsvenskan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.