Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Endemol öppnar i Sverige

Publicerad: 10 augusti 2010, 07:09

Holländska produktsbolags- och rättighetsjätten Endemol rekryterar personer till ett bolag i Sverige. Det uppger flera källor för Resumé.
– Vi ser över marknaden i Sverige eftersom den är intressant, säger Peter Krenn, informationsdirektör på Endemol.


Ämnen i artikeln:

Endemol

Endemol sålde i höstas sina trettio procent i Metronome till Schibsted, som ägde resterande andel.
Det blev också slutet på ett samarbete som innebar att Endemol sålde Metronomes format på den internationella marknaden, samtidigt som Metronome sålde Endemols i Norden.

Endemol öppnade redan i samband med uppbrottet från Metronome för en comeback på den svenska marknaden.
I brist på egen representation har Endemol under det senaste året fört säljdiskussioner direkt med svenska kanaler.

Men nu planerar man alltså för att starta upp ett svenskt bolag från scratch, vilket också innebär att man även håller på att rekrytera nya medarbetare.

Endemol gjorde ett liknande försök för ungefär tio år sedan, utan att lyckas.
– Det är en tuff utmaning som väntar, marginalerna på den svenska marknaden har inte varit de bästa de senaste åren, säger en källa.

För ett år sedan avvecklade också John De Mol, Endelmols grundare och storägare,  sitt engagemang i Talpa Scandinavia, som hade drivits av Anna Carrfors Bråkenhielm.

Hon har sedan dess drivit bolaget vidare under namnet Silverback, som hon i går sålde till brittiska ITV.

Endemols återtåg till den svenska marknaden kommer inte som en överraskning för Anna Carrfors Bråkenhielm:  
– Jag vet att det är något som har varit på gång ett tag, säger hon.  

Peter Krenn, informationsdirektör på Endemol:
– Vi drog oss ur Metronome eftersom vår affärsmodell inte fungerade i förhållande till Schibsted. Men det var inga hard feeelings, vi gillar verkligen dem som arbetar på Metronome och har hela tiden sagt vi vill komma tillbaka till den svenska marknaden på ett eller annat sätt, säger han till Resumé.

Bland sina storsäljare listar Endelmol formaten ”Big brother” och ”Vem vill bli miljonär?”. Företaget säljer också Strix format "Farmen".

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Endemol

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News