Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Enorm tillväxt för Amazons reklamaffär

Publicerad: 1 Februari 2019, 07:25

Jeff Bezos

E-handelsjätten Amazons annonsintäkter ökade med 95 procent under Q4, Fokus vänder till vinst, annonsaffär och Margot Wallström drar dementerade uttalande som spreds i svenska medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


För några timmar sedan presenterade Amazon siffror för Q4 och helåret 2018.Den totala försäljningen ökade med 20 procent under sista kvartalet till 72 miljarder dollar vilket motsvarar 649 miljarder kronor. Vinsten landade på 3 miljarder dollar (27 miljarder kronor) och annonsintäkterna fortsätter att vara ett av e-handelsjättens stora tillväxtområden, rapporterar AdAge. Amazon har gjort stora investeringar i sin annonsplattform under 2018 och under Q4 ökade annonsintäkterna med 95 procent till 3,4 miljarder jämfört med motsvarande period 2017. Totalt landade reklamintäkterna på 10 miljarder dollar (motsvarande 90 miljarder kronor) vilket gör Amazon till världens tredje största annonsaffär efter Facebook och Google. Det innebär att man överträffar prognoserna rejält. I början av 2018 spådde eMarketer att annonsintäkterna skulle stanna på 2,8 miljarder dollar.Siffrorna är fortfarande blygsamma jämfört med Facebook som drog in 16 miljarder dollar bara under Q4 och Google vars reklamaffär beräknas till 135 miljarder dollar i samband med att rapporten presenteras i nästa vecka.

Fokus vänder till vinst
Fokus går med vinst för första gången på 13 år sedan starten 2005. Så sent som 2017 gjorde tidningen en förlust på -4,9 miljoner kronor. 2018 års resultat landar på 1,1 miljoner kronor i vinst. Det uppger tidskriften i ett pressmeddelande. 2017 slutade med -4 950 000 kronor.

– Vi har ett riktigt duktigt gäng som arbetat mycket hårt för att lyckas med den här omställningen. Det handlar både om att vi sparat som att vi moderniserat förlaget och lyckats införa helt nya betallösningar. Fokus visar att det går att driva ett litet förlag med kvalitetsjournalistik mot lönsamhet. Nu ska vi tillåta oss att fira en dag och sedan börjar det hårda arbetet att lyckas med samma sak även 2019, skriver Claes de Faire som chefredaktör och vd på Fokus sedan januari 2017 i pressmeddelandet (Claes de Faire var tidigare publisher på Resumé under flera år)

Influencer bryter mot Melodifestivalens regler – SVT överväger åtgärder
SVT kan komma att vidta åtgärder mot influencern Vlad Reiser som är aktuell för sitt kommande medverkande i Melodifestivalen Det avslöjar Emanuel Karlsten och Olle Lidbom i Mediepodden.
Influencern har brutit mot SVT:s regler genom att posta reklam i sitt flöde på Instagram.
– Om reklamen inte tas bort så måste vi överväga åtgärder, säger programmets projektledare Anette Helenius till podden.

Hulu börjar med bannerannonser när tittarna pausar
Bannerannonsens stundande död har varit en branschdiskussion i flera år, men kanske är formatet på väg att få sin renässans. Under andra kvartalet kommer nämligen streamingjätten att börja trycka ut bannerannonser på en del av skärmen fem sekunder efter att tittarna pausar programmen. Det rapporterar Digiday. Charmin and Coca-Cola blir de första annonsörerna att testa formatet.

Wallström dementerar kontroversiellt uttalande
I en omtalad artikel på den internationella sajten Politico citerades Sveriges utrikesminister Margot Wallström med orden att hon inte kunde "förlåta Storbritannien för brexit". Uttalandet kom under en konferens i Helsingfors och citatet som fick spridning i flera svenska medier. På torsdagen agerade hennes pressavdelning och hävdade att hon blivit felciterad, skriver SvD. Hennes stab hävdar att det inte är Storbritannien i sig hon inte kunde förlåta utan"det brittiska politiska etablissemanget".

Nytt jobb för Ola Klingenborg
I förra veckan stod det klart att Clear Channels vd, Ola Klingenborg, lämnar bolaget efter elva år. Nu skriver Dagens Media att den tidigare utomhuschefen blir vd och koncernchef för det privata vårdföretaget Team Olivia som med 50 olika dotterbolag består av omkring 13 000 anställda.

– Team Olivia är ett av de snabbast växande omsorgsföretagen i Norden och det ska bli spännande att vara med och forma den fortsatta resan. Det är främst Team Olivias viktiga samhällsroll, starka kultur och engagerade medarbetare som vill göra skillnad, som fick mig att ta detta steg, säger Ola Klingenborg, i ett pressmeddelande om den nya tjänsten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.