Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Epica d'Or till brittiska Q Television och Mother

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Nu är juryarbetet för den femtonde omgången av den europeiska reklamtävlingen Epica Awards över. Hederspriset Epica dOr går till brittiska Q Television och Mother, medan Sverige är bäst i Norden med sex vinster.


PARIS:Danmark var näst bäst bland de övriga nordiska länderna med tre belöningar, medan både Norge och Finland bara lyckades kamma hem en av de sextio Epica- priser som tävlingen delar ut i år. Av de sex svenska belöningarna har dock några förändringar skett efter juryns slutgiltiga överläggningar och omröstningar under fredagen. Inom film har Sverige två vinster: Collaborate och Länsförsäkringars fängelsefilm vinner kategorin finansiella tjänster, med Lukas Hammar som regissör.Lowe Brindfors och KF:s vinst i matklassen håller i sig. Efter omröstningen idag, bytte dock ettan och tvåan plats inom matkategorin, vilket innebär att det nu är KF:s Giftfilm som vinner hela kategorin, istället för KF:s "Fågelskrämma", som nu blev god tvåa. En bra kategori för Lowe Brindfors och KF, alltså. Tyvärr föll den norska McDonald´s filmen bort i omröstningen idag, vilket innebär att svenska Axel Laubscher på Epa International blir utan pris denna gång. Även inom print vinner Sverige två kategorier. Det är Jerlov & Körberg och byråns Fender Gitarr-kampanj som vinner kategorin autovisuella produkter och Paradiset DDB och Diesels Afrikakampanj som vinner modekategorin med tydlig marginal.Det innebär att Lowe Brindfors julkampanj fölr UPC med tjocka tittare inte nådde ända fram efter dagens omröstning. De två övriga svenska vinsterna är inom förpackningsdesign, där Intellecta vann för sina etiketter för vinflaskor. Den andra vinsten gäller bannerkategorin, som efter dagens omröstning går till Forsman & Bodenfors och SCA Hygiene Products för en banner för Libero. Mer information om Epica Awards kommer i Resumé nummer 49.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.